3 goede redenen om van bank te veranderen

De bankencrisis  in 2008 en het coronavirus dat we anno 2020 ervaren, heeft meer dan één op de tien Belgen ertoe aangezet om van bank te veranderen. Hoe eenvoudig is het om van bank te veranderen? En waarom verandert iemand van bank? Bankshopper geeft je 3 goede redenen om van bank te veranderen.

De bankencrisis heeft het vertrouwen in de financiële sector een stevige knauw gegeven. Uit een enquête van De Tijd blijkt dat de bankencrisis 15 procent van de Belgen ertoe heeft aangezet om zijn of haar spaarkapitaal over te brengen naar een andere bank. Tot op vandaag is het vertrouwen in de banken zeer laag, laat Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector weten.  ‘Zelfs na dieselgate geniet de automobielsector nog altijd zo'n 20 procent meer vertrouwen dan de financiële sector. Terwijl vertrouwen in de banksector net zo belangrijk is’, aldus de federatie.

Bankshopper.be kwam begin dit jaar al tot soortgelijke conclusies. Een rondvraag van onze site naar aanleiding van de verkiezing ‘Bank van het Jaar’ toonde toen aan dat één op de vijf Belgen vorig jaar van bank veranderde uit ontevredenheid. Al zijn er nog andere redenen waarom iemand van bank verandert. Wij sommen er drie op.

1. Het is nu veel eenvoudiger om van bank te veranderen

Wie wil veranderen van bank, kan een beroep doen op de bankoverstapdienst. Dat is een gratis dienstverlening waarbij de banken een aanzienlijk deel van de paperassen van een bankoverstap op zich nemen. De consument hoeft enkel zijn nieuwe bank op de hoogte te brengen via een formulier. Vervolgens neemt die bank contact op met de oude bank om alles in orde te brengen.

Sinds 1 februari 2018 is het takenpakket van de banken bij een overstap verder uitgebreid. De klanten moeten niet langer zelf de domiciliëringen of het nieuwe rekeningnummer doorgeven aan de werkgever. De nieuwe bank doet dat voor hen. De consument moet enkel in het formulier aangeven voor welke betalingsopdrachten hij zijn nieuwe rekeningnummer wil doorgeven.

De vernieuwing van de bankoverstapdienst is niet zonder succes, leren recente cijfers van Febelfin. Tussen 1 februari 2018 en 31 juli 2018 werden in totaal 39.758 bankoverstappen verwerkt, aldus de federatie.

Febelfin erkent wel dat de vernieuwde werking niet zonder kinderziektes is. ‘Om een bankoverstap vlot en volledig te kunnen afronden, dienen schuldeisers met domiciliëringen en terugkerende betalers het nieuwe rekeningnummer aan te passen in hun betalingen. Die bijwerking gebeurt echter niet altijd tijdig’, klinkt het. Febelfin roept die tegenpartijen op om zich zo snel als mogelijk aan te passen en hun wettelijke verplichtingen na te komen.

2. Goedkopere leningen bij concurrentie

Een rondvraag van Bankshopper.be toonde reeds aan dat een aanzienlijk deel van onze landgenoten  van bank verandert omdat ze elders een goedkopere lening krijgen. Zeker nu de ene renteverlaging de andere opvolgt, is het voor consumenten bijzonder voordelig om leningen te vergelijken. Eén van de opvallendste verlagingen kwam deze maand van de grootbank KBC. Die heeft het tarief voor de persoonlijke lening verlaagd.

Minder goed nieuws is er voor mensen die hun woonlening elders willen herfinancieren. Een recent onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop toont aan dat de besparing die de overstap oplevert soms volledig verdwijnt in de zakken van de staat, banken en notarissen.

3. Hogere spaarrente

Sommige Belgen kloppen aan bij een andere bank omdat ze daar een aantrekkelijke spaarrente krijgen. De spaarabonnementen zijn het middel bij uitstek om nieuwe klanten aan te trekken. Dergelijke spaarformules belonen spaarders die op regelmatige basis sparen met een hoge spaarrente.

Al is het spaarabonnement niet overal een succesformule. Zo hebben BNP Paribas Fortis en Belfius onlangs de rente op spaarabonnementen stevig verlaagd. KBC zette de commercialisering van de spaarabonnementen Start2Save en Start2Save4 in 2016 zelfs volledig stop.

Het onderzoek van De Tijd toont weliswaar aan dat 49 procent van de Belgen sinds de crisis in 2008 minder vertrouwen heeft in hoogrentende spaarboekjes. Dat wantrouwen is in sommige gevallen niet onterecht. Het merendeel van de hoogrentende spaarboekjes gaat gepaard met een resem voorwaarden. Zo moeten de spaarders die bijvoorbeeld kiezen voor een spaarabonnement zich houden aan bepaalde spaarlimieten, gaande van 500 euro per maand tot 9.000 euro per jaar. Die limieten knibbelen de eerste jaren aan het rendement.