Van Eetvelt: “Banken moeten transparanter worden”

Tijdens de uitreiking ‘Bank van het Jaar 2019' richtte Febelfin-CEO Van Eetvelt zich tot de banken. “We kunnen tevreden zijn over de richting die de banken uitgaan. Om relevant te blijven, dienen de banken rekening te houden met de maatschappelijke evoluties, aangezien deze een impact hebben op het klantengedrag”, aldus Van Eetvelt. 

Evolutie financiële sector

Het zijn uitdagende tijden voor de financiële instellingen. Sinds de Europese wetgeving PSD2 van kracht is, voelen de banken de hete adem van de fintechs in hun nek. Maar niet alleen de hoogtechnologische bedrijven hebben een impact op hoe de financiële sector verder evolueert. Ook de maatschappelijke evoluties drukken hun stempel op het beleid van de banken.

“Zaak is om de vraag van de consument naar meer transparantie, zijn bezorgdheid over de planeet en de problematiek van de kloof tussen arm en rijk, niet zomaar naast zich neer te leggen”, aldus de topman van Febelfin.  “De banken mogen de impact van die maatschappelijke evoluties op hun verdienmodel niet onderschatten. Als dergelijke evoluties een impact hebben op de consument, hebben ze rechtstreeks of onrechtstreeks ook een impact op de banken.”

De klant als uitgangspunt

Volgens Van Eetvelt hebben de banken al veel stappen in de goede richting gezet en complimenteerde de financiële instellingen voor hun inspanningen om dichter bij de klant te staan. Zo biedt KBC via de app de mogelijkheid een vervoersbewijs van De Lijn te kopen. Ook wie met de trein reist, kan voortaan een beroep doen op KBC Mobile. De app van KBC viel tijdens de Bank van het Jaar awardshow overigens ook in de prijzen.

Bekijk hier het interview met Febelfin-CEO Karel Van Eetvelt – door Hanne Decoutere

Gewijzigd consumentengedrag

De inspanningen van de banken om de nodige ontwikkelingen te doen, zullen zich wel degelijk lonen met een gewijzigd consumentengedrag als gevolg. “Vorig jaar zagen we op digitaal vlak een toenemende vraag om  informatie; momenteel ontstaat de behoefte tot het digitaal afsluiten van overeenkomsten. Dit was niet mogelijk geweest wanneer de banken niet de nodige ontwikkelingen hadden gedaan”, aldus Van Eetvelt.

Naast KBC is ook Belfius één van de voortrekkers van het digitaal afhandelen van contracten. Belfius heeft niet toevallig de prijs ‘Autolening van het Jaar 2019' gewonnen. De autolening kan immers volledig digitaal worden afgesloten.

Inspelen op evoluties

Van Eetvelt benadrukte ook dat de banken voortdurend moeten polsen naar wat de economische trends zijn door de deeleconomie als voorbeeld aan te halen. “Kijk hoe dertigers aan economie doen en trek oren en ogen goed open. Dit zijn de evoluties die we moeten volgen. Hoewel dergelijke fenomenen nu misschien vrij marginaal kunnen lijken, is de kans zeer groot dat dit over vijf jaar misschien niet meer het geval zal zijn. Wie daar vandaag zijn diensten op ontwikkelt, is over vijf jaar een winnaar.”

Tot slot riep Van Eetvelt de sector op om te blijven werken aan deontologie, duurzame producten en de evolutie naar een ‘less cash society'. “Banken moeten hun unieke verkooppunten inzetten om te kunnen blijven concurreren met externe spelers als Facebook en Google. En in het bijzonder de vertrouwelijke omgang met data en de kennis van de klant”, zegt Van Eetvelt.  “Het is een én-én-verhaal: we moeten de beste zijn in technologische ontwikkelingen, maar ook in het persoonlijk contact met de klant.”

Gerelateerde artikelen