Wie onvoorzichtig omspringt met zijn bankgegevens kan duizenden euro’s verliezen

Fraudeurs hebben het nog altijd gemunt op ons spaargeld. Wie niet oplet, kan soms tot 17.000 euro verliezen, leert het jaarverslag van Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten.

Dat we onze pincode niet zomaar mogen prijsgegeven is algemeen geweten, maar veel mensen vergeten dat ze ook bepaalde andere gegevens nooit mogen geven aan externen. Dat is een van de opvallendste conclusies uit het jaarverslag van Ombudsfin. Hij heeft vorig jaar 3.613 klachten ontvangen, waarvan 855 ontvankelijk werden verklaard.

Van die 855 klachten hadden er 87 betrekking tot fraude met de bankkaart. Daarnaast werden er nog een zestien klachten over frauduleuze onlinebetalingen behandeld. Het gaat soms over bedragen tot 15.000 à 17.000 euro per persoon.

Valse mails

De ombudsdienst waarschuwt in het jaarverslag in het bijzonder voor phishing, vishing en hacking. “Phishing is een fraude die doorgaans schriftelijk verloopt. De fraudeurs versturen e-mails waarbij ze zich voordoen als een bank of een andere officiële instelling (zoals de politie of een federale overheidsdienst)”, laat Ombudsfin weten.

In die mails zit er een link die leidt naar een valse site. Wanneer het slachtoffer op die site zijn gegevens invult, kan de fraudeur toegang krijgen tot zijn bankrekeningen.

Fraude via telefoon

Vishing is hetzelfde als phishing, zij het dan dat de fraudeurs telefonisch contact opnemen met hun slachtoffers. “In dergelijke gevallen weet de bedrieger het slachtoffer ervan te overtuigen  om het nummer van de kaart en de responscodes die op zijn kaartlezer verschijnen, mee te delen”, verduidelijkt Ombudsfin.

De ombudsdienst benadrukt daarbij dat het nooit een goed idee is – om net zoals je pincode – de responsecode mee te delen aan derden. Hetzelfde geldt voor de rekeningnummers, kaartnummers en codes.

Hoe fraude vermijden?

“Belangrijk is dat cliënten enkel codes mogen invoeren wanneer zij volledig zelf een internetbanking sessie hebben opgestart en zelf een overschrijving hebben geïnitieerd of wanneer zij volledig zelf het initiatief hebben genomen een betaling te doen”, luidt het advies van Ombudsfin.

Voorts benadrukt de ombudsdienst om de bankkaart altijd te blokkeren wanneer die wordt ingeslikt door een automaat. Sommige fraudeurs werken met speciale toestellen om vervolgens de kaart te stelen. Eenmaal ze de kaart hebben, kunnen ze geld afhalen van de rekening.

Dergelijke fraudetechnieken gaan doorgaans gepaard met een camera die op subtiele wijze in de buurt van een automaat wordt geplaatst. Op die manier kunnen zij de code van de bankkaart achterhalen.

Verantwoordelijkheid van de consument

Volgens Ombudsfin ligt de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de klanten. “We hebben niet echt aanbevelingen voor de banken. Zij informeren hun klanten nu al goed”, klinkt het. De ombudsdienst merkt op dat de klanten soms nog veel te onvoorzichtig zijn. “Geen enkele overheidsinstelling, bank of bedrijf zal en mag een cliënt vragen rekeningnummers en codes te communiceren of in te voeren.”, luidt de belangrijkste waarschuwing.

Wie meer informatie wil over internetfraude kan een bezoekje brengen aan www.safeonweb.be. De website is een initiatief van Centre for Cyber Security Belgium. Op de site staan er onder meer nuttige preventietips en links.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be 
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.