Voor deze wanpraktijken moet u opletten wanneer u online winkelt

22 juli 2016

Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Sites zoals ebay.be, tweedehands.be en bol.com zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in ons land. En dat is ook de criminelen niet ontgaan. Zij doen maar al te graag een beroep op dergelijke sites om diep in uw portefeuille te graaien. Dit zijn enkele technieken die ze gebruiken.

Phising

Phising is een van de voornaamste praktijken die cybercriminelen gebruiken om persoonlijke gegevens te stelen.  Zij proberen hun slachtoffers te lokken naar een valse site, die sprekend lijkt op de echte site. Meestal sturen ze een e-mail met de melding dat u nog geld moet betalen voor product dat u eerder heeft gekocht.  Zo kregen verschillende klanten bij Bol.com vorig jaar een valse bevestigingmail dat ze een cd van de zangeres Enya hadden gekocht. Of de fraudeurs laten u bijvoorbeeld weten dat er iets is foutgelopen met uw bankrekening. Van zodra u op de link klikt die ze meegeven, krijgen de criminelen vrij spel.  

Verschillende instanties waarschuwen dan ook voor de gevaren van uw persoonlijke gegevens prijs te geven. Al bent u niet volledig machteloos. U kunt phisingmails namelijk herkennen aan een aantal zaken. Het merendeel van de fraudeurs zal u nooit aanspreken met uw persoonlijke naam. Internetwinkels zoals Bol.com doen dat wel. Daarnaast zijn dergelijke mails slordig opgesteld en tellen ze een of meer taalfouten. Indien u toch het slachtoffer bent geworden van phising, contacteert u best zo snel mogelijk de winkel waarvan de cybercriminelen de naam hebben gebruikt om uw gegevens te ontfutselen. de winkelketen zal dan een onderzoek starten.  Daarnaast zullen de onlinewinkels via sociale media hun klanten waarschuwen als ze weet hebben van fraude.

Spoofing

Bij spoofing gebruiken criminelen uw persoonlijke gegevens om via internetwinkels spullen te verkopen. Die techniek wordt gebruikt om spullen te verkopen onder uw naam, zodat u moet opdraaien voor de kosten. De slachtoffers blijven meestal in het ongewisse tot het moment dat ze de afrekening krijgen. Zo zijn wij bij bankshopper.be te weten gekomen dat een koppel zogezegd 20 gsm’s heeft verkocht via ebay.be. Zij roken onraad toen ze op het einde van de maand een afrekening in hun mailbox kregen. Zij waren de site meer dan 100 euro verschuldigd voor transacties die ze nooit gedaan hebben. 

Wanneer u een vermoeden hebt dat iemand anders uw gegevens misbruikt, verandert u best zo snel mogelijk uw wachtwoord(en). Net zoals bij phising laat u de internetwinkel best weten wat er gaande is. Indien u ook Paypal gebruikt, is het aangeraden ook een mail te sturen naar de helpdesk van Paypal.