Argenta heeft de beste ‘Spaarrekening van het Jaar 2018’

19 Januari 2018

Twee weken geleden heeft Bankshopper.be de beste ‘Spaarrekening van het Jaar 2018’ in de bloemetjes gezet. Die eretitel werd in de wacht gesleept door Argenta.

Wanneer de Belgische spaarder een spaarrekening kiest, kijkt hij niet enkel naar de spaarrente. Dat was een van de opvallendste conclusies van de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2018.’

Tijdens deze verkiezing werd eveneens bekend welke bank de winnaar is van de beste ‘Spaarrekening van het Jaar 2018’ . Argenta kwam als winnaar uit de bus.  Maar wat maakt de spaarrekening van Argenta zo populair?

Spaarrente zegt niet alles

Argenta erkent niet het hoogst beschikbare rentetarief te bieden . Toch blijven de klanten wat betreft de spaarrekening zeer trouw aan hun bank.

Het onderzoek van Bankshopper.be toont aan dat vorig jaar slechts één op de tien spaarders een spaarrekening bij een andere bank heeft geopend. En dat is volgens Marc Lauwers, CEO van Argenta, niet zo verbazingwekkend.

Vertrouwen in de bank

“Een spaarrekening is dan ook veel meer dan alleen een rentetarief. De spaarrekening staat symbool voor het vertrouwen in de bank”, zo licht Marc Lauwers toe tijdens ons interview. Hij vervolgt: “dat Argenta winnaar is van de beste ‘Spaarrekening van het Jaar 2018’ bewijst temeer dat onze klanten Argenta een warm hart toedragen.” Overigens ging Argenta in voorgaande edities liefst vijf maal aan de haal met de titel beste ‘Bank van het Jaar'

Voorts benadrukt Lauwers dat Argenta nooit een crisis heeft gekend. “De bank is overigens nooit van naam veranderd en is nog altijd in familiale handen. En daar is de spaarder niet blind voor” aldus de CEO. “We zijn dan ook tevreden om te zien dat de Belgische spaarder veel verder kijkt dan de rente alleen.”

Spaarbuffer zeer belangrijk

Ook de overige banken in de top 3 moeten op vlak van spaarrentes de duimen leggen voor de concurrenten. Belfius staat op plaats nummer 2 en BNP Paribas sluit de top 3 af. Volgens Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius, is de spaarrekening in de eerste plaats een buffer: “De uitdaging voor de banken is om de spaarder aan het beleggen te krijgen. Daarbij mogen we natuurlijk niet de spaarbuffer uit het oog verliezen. Pas wanneer die buffer groot genoeg is, gaan we de spaarder aanraden om te beleggen”, aldus Van Mol.

Klanten begeleiden

Leen Teunen, Head of Marketing Retail & Private Banking bij BNP Paribas Fortis, beaamt de stelling van Van Mol. “In de eerste plaats is het belangrijk om een spaarreserve te hebben. Zo'n reserve is nodig om het hoofd te bieden aan onvoorziene kosten. Het is aan de banken om de klanten te begeleiden met wat ze met hun geld kunnen doen, eenmaal men zo een buffer heeft aangelegd.”

Niels Saelens