Phishing neemt toe, welke maatregelen kun je treffen?

13 maart 2019

Phishing in België trekt weer aan. Volgens cijfers van bankenfederatie Febelfin is het aantal gevallen van oplichting via internetbankieren fors gestegen. Het gaat om 9.747 incidenten. Welke maatregelen kun je treffen?

De digitalisering maakt het beheren van onze bankzaken makkelijker. Maar de overschakeling naar het digitale tijdperk heeft ook een duistere kant: fraude via internetbankieren. Fraudeurs zitten niet stil en verfijnen hun bestaande technieken. Criminelen gebruiken dergelijke praktijken om je bankgegevens in handen te krijgen. Ze sturen bijvoorbeeld een schijnbaar betrouwbare mail uit waarin ze vragen je bankgegevens door te spelen via een link. Klik nooit op die link, zo waarschuwt Febelfin.

Criminelen zitten niet stil

“De stijging is vooral te wijten aan de manier waarop de phishingcriminelen tegenwoordig te werk gaan. Ze stelen herhaaldelijk kleinere bedragen, maar aan het einde van de rit hebben ze veel buit gemaakt. In totaal gingen de fraudeurs aan de haal met meer dan 8 miljoen euro”, verklaart Febelfin.

Phishing beperkt zich niet tot e-mail

De criminelen beperken zich niet tot het versturen van mails. Ze maken ook gebruik van allerhande applicaties, zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Febelfin waarschuwt in het bijzonder voor fraudeurs die actief zijn op tweedehandssites.

“De phishingcriminelen doen zich voor als geïnteresseerde kopers. Daarna vragen ze aan de verkopers om hen 1 eurocent over te schrijven, zogezegd om over de juiste naam en het juiste rekeningnummer beschikken. De betaallink die ze vervolgens doorsturen via sms of een sociaal mediabericht, brengt de verkoper naar een valse website waar hem wordt gevraagd om zijn bankgegevens in te geven”, luidt de waarschuwing.

Enkele tips

  1. De bank zal nooit naar je persoonlijke gegevens vragen. Bovendien zal een bankmedewerker nooit de vraag stellen om je bankkaart op te sturen.
  2. Vertrouw niet blindelings op een bericht van een vertrouwde instantie. Klik daarbij nooit op bijlagen of links die je niet vertrouwt.
  3. Typ altijd zelf het webadres van je bank in je browser of open zelf de app van je bank.

Microsoft BeLux waarschuwt ook voor fraudeurs die zich voordoen als Microsoft-medewerkers. Als gouden regel geldt dat Microsoft je nooit ongevraagd belt over computerproblemen. Wie gebeld wordt, haakt best meteen af.

Wat te doen bij twijfel?

  1. Neem contact op met je bank wanneer je twijfelt aan de echtheid van een e-mail. Die adressen zien er als volgt uit: phishing@uwbank.be. Bij grootbank Belfius is het adres bijvoorbeeld phishing@belfius.be.
  2. Als blijkt dat je het slachtoffer bent geworden van fraude, neem dan zo snel mogelijk contact op met Card Stop (070 344 344) om je bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.
  3. Je kunt fraude bovendien snel op het spoor komen als je je rekeningafschrift regelmatig controleert.
  4. Ook het webadres van de site geeft veel prijs. Zo dient het adres altijd te beginnen met “https://” en niet enkel “http://” Daarnaast kun je beveiligde websites herkennen aan een gesloten hangslot rechts bovenaan de adresbalk.
  5. Controleer bovendien of het webadres correct gespeld is.

Om fraude te voorkomen en in te perken, werken de financiële instellingen nauw samen met andere partners op het terrein zoals politie en justitie. Ook investeren de banken voortdurend om hun IT-systemen blijvend te beveiligen en fraudepogingen snel op te sporen.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be


Gerelateerde artikelen