Aantal fraudegevallen met internetbankieren stijgt

05/12/2012

In detail

De voorbije maanden is het aantal fraudegevallen met internetbankieren gestegen. Eind oktober van dit jaar staat de teller op 826 fraudegevallen voor een totaalbedrag van ongeveer 2,5 miljoen EUR. Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd. Dit komt neer op minder dan 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

 

Phishing

Het valt op dat de stijging vooral toe te schrijven is aan phishing. De fraudeurs sturen de klanten eerst emails – zogezegd in naam van de bank – en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Vorig jaar was malware nog de voornaamste boosdoener bij internetfraude. Dat zijn kwaadaardige virussen die zich installeren op computers van klanten die onvoldoende beschermd zijn.

Op de Belgian Internet Security Conference wordt morgen een filmpje vertoond waarin een slachtoffer van phishing getuigt over de werkwijze van de fraudeurs. De video, waaraan ook Febelfin meegewerkt heeft, zal ook te zien zijn op zowel www.safeinternetbanking.be als op de websites van meerdere financiële instellingen.

De boodschap van de video is duidelijk: wie bankiert via internet, moet weten dat een bank haar klanten nooit telefonisch of via email om codes voor internetbankieren, zoals de response code, zal vragen! Als die vraag wel gesteld wordt, weet dan dat er fraudeurs aan de lijn hangen en dat u niet op hun vraag mag ingaan.

De getuigenis van het bewuste fraudeslachtoffer leert dat niet enkel de financiële instellingen, maar ook hun klanten de nodige veiligheidsmaatregelen moeten treffen en voorzichtigheid aan de dag moeten leggen om fraude bij internetbankieren tegen te gaan. Febelfin geeft enkele tips.