AXA stopt met spaar-en beleggingsverzekeringen

05/09/2016

AXA Verzekeringen wil een nieuwe weg in slaan. Dat heeft de groep AXA België vandaag laten weten tijdens een ondernemingsraad. De heroriëntatie bij de verzekeraar heeft voornamelijk een grote impact op het personeel. Tegen 2018 wil AXA Verzekeringen 650 jobs schrappen en de digitale transformatie versnellen. Maar ook de klanten zullen de herstructurering bij de verzekeraar voelen. Een overzicht. 

Allereerst wil AXA Verzekeringen zich richten op de activiteiten waarin het bedrijf sterk staat, met name pensioenopbouw en schadeverzekeringen. Dat betekent dat klanten nog altijd bij de verzekeraar kunnen aankloppen als ze aan pensioensparen willen doen of bijvoorbeeld een ongevallen-of brandverzekering willen afsluiten. De verzekeraar is er immers van overtuigd dat het in deze domeinen een echte meerwaarde kan bieden. “Zowel op vlak van schadeverzekeringen als pensioensparen beschikken wij over een grote expertise”, laat AXA weten.

Einde beleggingsverzekeringen

Minder goed nieuws is er voor klanten die een beleggingsverzekering hebben afgesloten of willen afsluiten bij AXA Verzekeringen. Vanaf 1 januari 2017 gaat de groep stoppen met de uitgifte van spaar-en beleggingsverzekeringen (waaronder tak21-en tak23-verzekeringen).  AXA verzekeringen staakt onder meer de verkoop van Oxylife opportunity, Oxylife secure en Oxylife invest De verzekeraar doet dat naar eigen zeggen om niet langer te concurreren met de andere onderdelen van AXA België: AXA Bank en AXA Private Management.  Voor individuele beleggingsproducten kan de klant bij die twee poten terecht, luidt het. “Wanneer die contracten op hun einde lopen verwijzen we de klanten door naar AXA Bank of AXA Private Management”, aldus de bank-verzekeraar.  

Ook de vergaande digitalisering gaat niet onopgemerkt voorbijgaan. Zo zal AXA verschillende mobiele toepassingen uitrollen waaronder ‘MyAXA’, een applicatie die dit jaar nog wordt gelanceerd. Daarenboven wil de verzekeraar de transformatie aangrijpen om een betere klantenservice aan te bieden. Zo wil AXA Verzekeringen 24 op 24 uur ter beschikking staan van de klanten.