69% van de Belgen is voorstander van het afschaffen van de getrouwheidspremie

31/01/2012

In detail

Vorige week was er heel wat te doen in het nieuws rond het eventueel afschaffen van de verplichte getrouwheidspremie. Heel wat ministeries en belangengroepen passeerden de revue maar de mensen voor wie het echt een verschil maakt, de consumenten kwamen relatief weinig aan bod. Daarom besloot NIBC Direct, in samenwerking met iVox aan 1.000 Belgen te vragen wat hun mening was. Hier kwamen een aantal opvallende conclusies uit. Om te beginnen is de getrouwheidpremie relatief goed gekend als concept, 68% geeft aan te weten wat het is (75,1% mannen en 60,9% vrouwen) Hoe ouder de Belg is, hoe beter hij op de hoogte is (-29 jaar => 58,9%, 30-49 jaar => 64,5% en 50+ =>76,5%)

Hogere vergelijkbaarheid

Als je vraagt waarom het afschaffen van deze getrouwheidspremie een goede zaak zou zijn geeft niet minder dan 76,4% van de consumenten aan dat enkel een basisrente ervoor zorgt dat de consument veel beter de rentes tussen banken kan gaan vergelijken.

1,5% + 1,5% is geen 3%

Ook hier zijn de respondenten zich goed van bewust. Wij hebben immers ook gevraagd wat hun keuze zou zijn als ze moeten kiezen tussen een rekening met 1,5% basisrente + 1,5% getrouwheidspremie en een rekening met enkel 2,85% basisrente. Niet minder dan 68,7% gaat voor de 2,85% basisrente (73,9% mannen, 63,5% vrouwen)

De consument voorop

Dirk Dewulf, director NIBC Direct België: “Als internetbank met simpele en transparante producten vinden wij het belangrijk dat we maximaal rekening kunnen houden met de wensen van de consument. Op basis van ons onderzoek zijn wij dan ook geen voorstander van het verplichte behouden van de getrouwheidspremie. Op die manier kan elke bank voor zichzelf beslissen op welke manier zij denkt de belangen van haar klanten het best te kunnen dienen”

Over deze Studie

De studie werd uitgevoerd door iVox en in opdracht van NIBC Direct. Er werden 1.000 Belgen bevraagd, representatief op taal, geslacht, leeftijd en opleiding.