Opnieuw 5% dividend voor fidelio klanten Landbouwkrediet en Centea

29/02/2012

In detail

Wie zich als retailcliënt van Landbouwkrediet tot een duurzame relatie met de bank engageert door te participeren in het maatschappelijk kapitaal, krijgt daar sinds 2006 - naast een dividend - ook een voordelenpakket voor in ruil. Fidelio is de naam van dit concept, de moderne vertaling van het coöperatieve gedachtegoed, gesteund op een duurzame vertrouwensrelatie.

Het Fidelio-voordelenpakket omvat zowel een voordeelbehandeling inzake producten en diensten van de bank als een kortingprogramma bij externe partners. Dit concept is op minder dan 5 jaar uitgegroeid tot een van de steunpunten van de commerciële werking van Landbouwkrediet.

Na een grondige voorbereiding werd het concept Fidelio in de eerste gezamenlijke marketingcampagne van Landbouwkrediet en Centea in het najaar ook bij Centea geïntroduceerd.

Luc Versele: “Hoewel de notie 'coöperatieve bank' nieuw was voor de Centea-cliënteel en de perikelen rond de coöperatieve aandelen van andere financiële actoren voor onrust zorgden, werd Fidelio ook bij Centea meteen een succesverhaal. Drie maanden na de lancering waren al ruim 44.000 Centea-cliënten overtuigd van het concept en plukte deze groep dus al volop de vruchten van zijn duurzaam engagement. Dit succes bewijst dat heel wat mensen gewonnen zijn voor het duurzaam businessmodel van een coöperatieve bank op mensenmaat.” Door de introductie van Fidelio bij Centea groeide het globale aantal coöperatoren van 142.000 begin 2011 tot 197.800 eind december, dit is een toename met liefst 55.800. Het in maatschappelijke aandelen belegde kapitaal steeg van 342 miljoen euro naar 489 miljoen euro. Luc Versele: “Gelet op de moeilijke context waarin wij onze campagne voor het ophalen van coöperatief kapitaal gevoerd hebben, ben ik echt tevreden met het resultaat. Onze coöperatoren weten dan ook dat Fidelio een mooi en aantrekkelijk concept is. Landbouwkrediet benadrukt al jaren de duurzame klantenrelatie en een transparant beleid via dit concept. Al acht jaar op rij kregen onze coöperatoren een dividend van 5 %. Deze campagne zal ook in 2012 worden verdergezet.”