Deutsche Bank lanceert DB Personal

18/05/2011

In detail

Deutsche Bank vindt dat ondanks de mooie woorden en goede voornemens, de banksector de belangen van de cliënt nog steeds niet centraal stelt, maar in tegendeel hoofdzakelijk gericht blijft op het verkopen van de eigen producten. Gevolg is dat het belangenconflict tussen bank en cliënt gewoon verder blijft bestaan. Voor Alain Moreau, Voorzitter Directiecomité van Deutsche Bank België moet de mentaliteit in de sector dringend wijzigen: “Veel te veel banken denken nog steeds in termen van producten, terwijl cliënten denken in termen van oplossingen. Het zijn niet de cliënten die moeten veranderen, maar wel de banken”.

Het is niet de eerste keer dat Deutsche Bank de in de sector gangbare praktijken uitdaagt. Zo was de bank de eerste om open architectuur in te voeren en stelde de bank in 2007 met het gratis pakket ‘DB M@X’ de nutteloze kosten voor dagelijks bankieren aan de kaak.

De bank innoveert nu het beheer van financiële activa. Met haar nieuwe aanpak ‘DB Personal’ maakt de bank komaf met de in de banksector gangbare praktijk waarbij cliënten in hokjes worden geplaatst conform vier tot vijf standaardportefeuilles. Alain Moreau: “In de nieuwe aanpak zal elke portefeuille werkelijk uniek zijn, want op maat van de veelheid van objectieven van de cliënt, objectieven die elk verschillende oplossingen vergen in termen van risicobeheer.” Deutsche Bank ontwikkelde DB Personal in nauw overleg met haar cliënten die aangaven dat het beheer van onzekerheden cruciaal is. Alain Moreau treedt zijn cliënten bij: “Het is niet de taak van een bankadviseur om te vertellen wat er zal gebeuren. Het is zijn taak om te vertellen wat er kan gebeuren, en om de cliënt te helpen om de onzekerheden in kaart te brengen en te beheren in functie van zijn / haar specifieke objectieven.” Met DB Personal biedt Deutsche Bank bovendien een gesofisticeerd maar eenvoudig te gebruiken instrument dat elke cliënt toelaat om zijn of haar portefeuille te beheren alsook om op te volgen hoe deze portefeuille evolueert ten opzichte van de verschillende persoonlijke objectieven. Zo krijgen de klanten die inschrijven op deze nieuwe dienst voortaan een automatische melding als bijvoorbeeld de kredietwaardigheid van de uitgever van een obligatie wordt verlaagd of als de maximum blootstelling aan een bepaalde emmitent zou worden overschreden.

Traditioneel maakt Deutsche Bank haar innovaties toegankelijk voor een breed publiek door haar scherpe voorwaarden. De bank biedt DB Personal aan tegen een prijs van 50 EUR per trimester, BTW inclusief, en dit ongeacht het vermogen dat aan de bank wordt toevertrouwd. De bank hanteert geen expliciete instapdrempel. Alain Moreau: “De keuze voor DB Personal hangt af van de complexiteit van de objectieven van de cliënt en uiteraard ook van de waarde van de portefeuille. Maar het is uiteindelijk de cliënt en dus niet de bank die beslist.”

Kort samengevat krijgt u met DB Personal een beter zicht op de evolutie van uw geld. Al uw tegoeden worden klaar en duidelijk gestructureerd en u kan rekenen op een verschillende aanpak voor elk van uw doelstellingen wat uiteindelijk moet moet leiden tot minder verrassingen.

Meer info over DB personal kan vinden op de website van Deutsche Bank.

Belangrijke informatie

Gelieve steeds de juistheid van de rentestanden bij de desbetreffende instellingen na te kijken alvorens een beslissing te nemen. Lees ook onze disclaimer. Dit bericht is louter informatief en geeft niet de mening weer van bankshopper.be. Dit bericht is noch een aanbeveling noch een aanbod of verzoek voor de aankoop of verkoop van produkten of diensten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Gratis diensten

Op de hoogte blijven van de rentestanden? Schrijf nu gratis in op het bankshopper rentesignaal

Volg het nieuws nog sneller! Abonneer u gratis op de Bankshopper.be RSS feeds of via twitter

©Bankshopper.be