Alles kan beter... Ook de transparantiegarantie van Rabobank.be

05/07/2010

In detail

Op 26 april van dit jaar lanceerde Rabobank.be als eerste bank in België, de transpantiegarantie. Door middel van 5 garanties geeft deze bank haar bestaande en toekomstige klanten de zekerheid dat al haar produkten en diensten 100% duidelijk en eerlijk voorgesteld zullen worden, zonder verborgen valkuilen en zonder commerciële addertjes. Hiermee wil de bank een halt toeroepen aan de ondoorzichtige bankpolitiek die vandaag jammer genoeg nog altijd hoogtij viert. Wat is er dan mis met een bank die transparantie hoog in het vaandel draagt? Verdient dit initiatief dan niet alle lof? Zoals reeds aangehaald bestaat de transparantiegarantie uit 5 onderdelen. En volgens mijn bescheiden mening ontbreekt het deel 5 van die transparantiegarantie nu juist aan helderheid en transparantie.

Citaat van deel 5 van de transparantiegarantie  

"Geen getrek: wij binden u niet vast. Klant worden is gratis. Klant zijn is gratis. Geen klant meer zijn is ook gratis. Uiteraard zien wij u niet graag vertrekken, maar wij zullen het u niet nodeloos moeilijk maken. Geen wachttermijn, geen extra kosten, en geen hard feelings. Integendeel: vertel ons gerust eerlijk waarom u vertrekt. Het kan ons alleen maar beter maken." 

Wat is er mis zal u vragen?

Ik weet niet hoe bovenstaand citaat bij u overkomt, maar bij het lezen ervan krijg 'ik' alvast de indruk dat ongeacht welke producten u bij rabobank.be ook heeft,  u zonder kosten en zonder enige wachttijd de bank kan verlaten. 

Is dat dan niet zo?

  • Heeft u bij Rabobank.be een zichtrekening en spaarrekening  dan zal u de bank effectief zonder wachttijd en zonder kosten kunnen verlaten. Hier dus geen probleem.
  • Heeft u bij Rabobank.be naast een zichtrekening en spaarrekening ook nog een termijnrekening en u wenst die laatste vroegtijdig te verbreken, dan zal u hiervoor een verbrekingsvergoeding voor betalen. Het document ' de transparantiegarantie in de praktijk' maakt mij hier echter attent op. Dus ook hier geen probleem.
  • Heeft u echter bij Rabobank.be naast een zichtrekening en spaarrekening ook nog een effectendossier met daarin bijvoorbeeld 5 vijf beleggingsfondsen dan is het in bepaalde gevallen gewoon onmogelijk om Rabobank.be zonder wachttijd en zonder kosten te verlaten

Hoezo? 

Stel dat u dus bij Rabobank.be klant bent en u naast uw spaarrekening en zichtrekening ook nog vijf beleggingsfondsen aangekocht hebt, en u van plan bent om uw spaarrekening en zichtrekening af te sluiten en uw beleggingsfondsen te transferen naar een andere bank ( u wenst immers uw beleggingsfondsen niet vroegtijdig te verkopen) dan zal u hiervoor volgens de tarieflijst van 5 juli 2010 van Rabobank.be betalen :

  • Afsluiten zichtrekening : geen kosten
  • Afsluiten spaarrekening : geen kosten
  • Transfert beleggingsfondsen ( 5 in ons voorbeeld) : 5 x 60.50 euro = 302,50 euro

Herhaling van  het citaat van deel 5 van de transparantiegarantie  

"Geen getrek: wij binden u niet vast. Klant worden is gratis. Klant zijn is gratis. Geen klant meer zijn is ook gratis. Uiteraard zien wij u niet graag vertrekken, maar wij zullen het u niet nodeloos moeilijk maken. Geen wachttermijn, geen extra kosten, en geen hard feelings. Integendeel: vertel ons gerust eerlijk waarom u vertrekt. Het kan ons alleen maar beter maken." 

Conclusie 

  • De transparantiegarantie van Rabobank.be houdt dus blijkbaar geen rekening met bepaalde klantenprofielen.
  • De bank zonder kosten en zonder wachttijd verlaten is niet in alle gevallen mogelijk zoals in de transparantiegarantie beschreven.
  • Ook In het document " de transparantiegarantie in de praktijk  - onderdeel beleggingsfondsen - wordt de consument niet gewezen op het bestaan van dit soort kosten.
  • Rabobank.be is met 60,50 euro per fondsennotering één van de duurste banken om effecten te transferen naar een andere bank.
  • Wanneer Rabobank.be in deel 2 van haar transparantiegarantie melding maakt van " Als er toch kosten zijn, dan vermelden we ze duidelijk", dan is het deel vijf van de transparantiegarantie en het onderdeel " zo transparant zijn onze beleggingsfondsen - de transparantiegarantie in de praktijk" dringend aan aanpassen toe.
  • Een duidelijke vermelding van het bestaan - en niet enkel in de tarievenlijst - van deze transfertkost en het niet laten uitschijnen dat elke klant zonder kosten en zonder wachttijd de bank kan verlaten zijn een must om er voor te zorgen dat deze transparantiegarantie geloofwaardig blijft en niet zal moeten doorgaan voor een zoveelste marketingstunt waardoor het vertrouwen van de consument in de banken in het algemeen nog verder daalt.

     

©Bankshopper.be