6 op 10 online beleggers zijn dagelijks met beleggingen bezig

11/06/2012

In detail

Beleggen blijkt een dagelijkse activiteit van de Belgische online belegger. Een recent onderzoek van online broker BinckBank bij meer dan 200 particuliere beleggers toont aan dat zo’n zes op tien klanten dagelijks aandacht besteedt aan zijn of haar beleggingen. Dit cijfer blijkt een constant gegeven wanneer men de verschillende periodes tot een jaar terug met elkaar vergelijkt.

Bijna een op drie beleggers is één keer of enkele keren per week met beleggingen bezig. Een zeer beperkt aantal klanten besteedt slechts maandelijks of enkele keren per jaar aandacht aan beleggingen (respectievelijk 4,5% en 2,4%). Verder zijn meeste beleggers overtuigd van hun kennis en kunde: meer dan negen op tien klanten voelt zich vertrouwd met beleggen.

Dit blijkt uit een recent surveyonderzoek dat online broker BinckBank onder haar klanten uitvoerde om het beleggersgedrag en –tevredenheid in kaart te brengen. Het onderzoek wordt om de vier maanden herhaald. 

“Het is goed dat beleggers dagelijks de vinger aan de pols houden van hun beleggingen. Zeker de laatste maanden was het belangrijk om snel te reageren bij nieuwe ontwikkelingen op de financiële markten. We merken dat beleggers die niet dagelijks met hun beleggingen kunnen bezig zijn, vaak hun posities afschermen met geavanceerde orders zoals een stoplimiet of stop-loss order.” zegt Vincent Germyns, algemeen directeur van BinckBank België.

Naast het beleggersgedrag meet BinckBank ook de tevredenheid van haar klanten met betrekking tot de aangeboden diensten. Uit de resultaten van het meest recente onderzoek blijkt een hoge loyaliteit van klanten ten opzichte van hun online broker: 86% van de respondenten acht de kans groot dat ze binnen een jaar nog steeds bij BinckBank zullen beleggen en een op drie zegt in de nabije toekomst een groter deel van hun vermogen aan de beleggersbank toe te vertrouwen. Daarenboven zou 85,5% van de respondenten BinckBank bij vrienden of collega’s aanbevelen.

Verder blijkt de meerderheid van de klanten die contact hadden met de Klantenservice van BinckBank zeer tevreden met de snelheid van geleverde antwoorden, het kennisniveau van de medewerkers en de kwaliteit van het antwoord dat ze ontvangen. Alle drie de categorieën kregen van de respondenten een uitstekend rapportcijfer van 9/10.

Tip: Bent u nog geen klant bij BinckBank? Vraag dan nu uw gratis informatiemap aan zonder enige verplichting.