Belg draagt traditionele banken warm hart toe

15/11/2016

De Belgische spaarder laat bedrijven die digitale financiële diensten aanbieden links liggen. Dit is waarom. 

De eerste editie van het World FinTech Report van Capgemini en LinkedIn leert dat de Belg de fintechs geen warm hart toedraagt. Volgens een onderzoek bij 8.000 financiële consumenten uit vijftien landen heeft de Belg bijzonder weinig vertrouwen in bedrijven die inzetten op de verdere digitalisering van de financiële dienstverlening. Slechts 23,6 procent van onze landgenoten geeft aan vertrouwen te hebben in de zogeheten fintechs. Vooral op het gebied van fraudebestrijding, kwaliteit van de dienstverlening en transparantie hebben consumenten meer vertrouwen in hun traditionele financiële dienstverlener.

De Belg uit dat wantrouwen in zijn gedrag. Afgelopen jaar hebben slechts 30,4 procent van de Belgen een of meerdere keren gebruikgemaakt een beroep gedaan op de technologische bedrijven. Enkel onze noorderburen kloppen nog minder aan bij de fintechs:  29,8 procent. Opkomende economieën als China en India spannen de kroon. In China doet maar liefst 84,4 procent van de spaarders een beroep op de diensten van de fintechbedrijven. In India is dat 76,9 procent.

Volgens de onderzoekers komt het als geen verrassing dat de fintechs moeilijk kunnen opbotsen tegen de traditionele spelers. Zij bieden immers al langer digitale diensten aan. Bovendien hebben de banken laten weten dat ze de komende maanden en jaren volop de kaart van de digitalisering trekken. BNP Paribas Fortis heeft bijvoorbeeld zijn internetplatform in een nieuw jasje gestoken en ING gaat 800 miljoen euro investeren in de verdere digitalisering van de bank.