Moeten de banken binnenkort meer aanbieden dan enkel bankproducten?

11 januari 2018

Met de nieuwe Europese betaalwetgeving PSD2 krijgen de banken concurrentie van fintechbedrijven en mediagiganten. Hoe kunnen zij zich daar tegen wapenen?

Tijdens de verkiezingsavond van Bank van het Jaar hadden wij de eer om Karel Van Eetvelt te ontvangen. Na de bekendmaking van de winnaars deed hij een uiteenzetting over hoe hij naar de toekomst van de financiële sector kijkt.  Bankshopper.be sprak achteraf nog even met de CEO van Febelfin.

Liberalisering markt

Net zoals de banken volgt Van Eetvelt de digitale evolutie van zeer dichtbij op. De fintechbedrijven zijn namelijk niet meer weg te denken uit de financiële wereld. Zeker nu PSD2 de markt verder liberaliseert. Zo kunnen spaarders die dat wensen hun financiële gegevens doorspelen aan derden, dus ook aan de fintechbedrijven.

“Een opmerkelijke evolutie”, reageert Van Eetvelt. “Enerzijds merk je dat de markt aan het liberaliseren is, anderzijds zie je dat de banken zich aan meer en meer regels moeten houden.”  Een evolutie die de topman zorgen baart.

Grote mediagiganten

Al vreest hij de komst van de fintechbedrijven niet.  De grote concurrentie komt in de toekomst volgens hem van de zogeheten GAFA's (Google, Apple, Facebook en Amazon). “De kleinere fintechspelers  hebben niet de capaciteiten om grote stukken van de markt te veroveren. Die mediagiganten hebben daar wel de middelen voor”, aldus de nieuwbakken CEO van Febelfin.

“We moeten ook niet meteen bang zijn voor die bedrijven” benadrukt Van Eetvelt. “Maar zij hebben wel een andere manier van consumenten benaderen dan de banken.”

Hij heeft het daarbij over ‘cherry picking’. “Die bedrijven pikken alleen de diensten eruit die hen interesseren en voegen die toe aan hun gamma”, verduidelijkt van Eetvelt. Volgens hem wordt het dan ook dringend tijd dat de banken hun ‘mindset’ veranderen.

Meer dan bankproducten alleen

“De banken moet hun busisnessmodel heruitvinden”, klinkt het. “Al besef ik wel dat de banken dat niet plotsklaps kunnen doen.” Van Eetveelt ziet daarbij brood in een diversifiëring van het aanbod. “Banken moeten verder kijken dan uitsluitend hun financiële producten”, gaat hij verder. “Alleen zo kunnen zij in de toekomst overleven.”

In het buitenland zijn dergelijke evoluties al duidelijk zichtbaar. Zo heeft Credit Mutel Nord Europe, het moederbedrijf van het Belgische Beobank, zich in Frankrijk bijvoorbeeld al op de markt van de bewaksingsservice  gestort.

Samenwerking met fintechspelers

Voorts is hij een voorstander van een samenwerking tussen de banken en de fintechspelers. “De banken kunnen perfect samenwerken met die bedrijven en zo hun relatie met de klant nog verbeteren. En wij moeten dat als federatie ook stimuleren. Al is het daarbij wel belangrijk dat de banken leren de controle los te laten. Zo moeten ze de fintechbedrijven tijdens die samenwerking autonoom laten werken.  En daar hebben de bancaire spelers het niet altijd even gemakkelijk mee.”

Meer transparantie

Al is de topman zeker tevreden over de recente veranderingen in de financiële sector. Hij haalt als voorbeeld Mifid II aan. “Dankzij die regeling zijn de banken veel transparanter naar de consumenten toe. Het is fenomenaal om zien welke inspanningen grote en kleine spelers al gedaan hebben. Al kunnen ze natuurlijk zelf nog meer initiatieven nemen om nog meer transparantie te creëren. Ik ben nu eenmaal een voorstander van een proactieve houding”, aldus de CEO van Febelfin. “De banken moeten ook niet bang zijn om duidelijk te maken hoeveel een bepaalde dienst kost.”

“Al merk ik dat de buitenwereld soms vergeet dat banken commerciële instellingen zijn.  Sommigen zijn er zelfs van overtuigd dat de banken maatschappelijke dienstverleners zijn. Maar als dat het geval is moet de overheid alles betalen, en dan stijgen natuurlijk de belastingen”, besluit hij.

Niels Saelens