Karel Van Eetvelt: ‘Banken mogen vraag naar meer transparantie niet naast zich neerleggen’

18 Januari 2019

Karel Van Eetvelt, CEO van Febelfin was dit jaar opnieuw aanwezig als gastspreker op de awardshow ‘Bank van het Jaar 2019.' Tijdens zijn speech gaf hij aan tevreden te zijn over de richting die de banken uitgaan. “Maar als de banken relevant willen blijven moeten ze naar de maatschappelijke evoluties kijken want die hebben een impact op het klantengedrag”, stak de CEO van wal. 

Het zijn uitdagende tijden voor de financiële instellingen. Sinds de Europese maatregelen PSD2 van kracht is, voelen de banken de hete adem van de fintechs in hun nek. Maar niet alleen de hoogtechnologische bedrijven hebben een impact op hoe de financiële sector verder evolueert. Ook de maatschappelijke evoluties drukken hun stempel op het beleid van de banken. Dat is één van de opmerkelijkste conclusies die Van Eetvelt trok tijdens zijn speech.

Maatschappelijke evoluties opvolgen

“Zaak is om de vraag van de consument naar meer transparantie, zijn bezorgdheid over de planeet en de problematiek van de kloof tussen arm en rijk niet zomaar naast zich neer te leggen”, aldus de topman van Febelfin. Volgens Van Eetvelt mogen de banken de impact van die maatschappelijke evoluties op hun business model niet onderschatten. “Als dergelijke evoluties een impact hebben op de consument, hebben ze rechtstreeks of onrechtstreeks ook een impact op de banken”, verduidelijkt de CEO.

Van Eetvelt merkte tijdens zijn toespraak op dat de banken al veel stappen in de goede richting hebben gezet. Hij was in het bijzonder lovend over de manier waarop de financiële instellingen de digitalisering aangrijpen om dichter bij de klant te staan. Zo heeft bijvoorbeeld KBC, winnaar ‘Bank van het Jaar 2019', vorig jaar haar app uitgebreid met de mogelijkheid om een vervoersbewijs van De Lijn te kopen. Ook wie met de trein reist, kan voortaan een beroep doen op KBC Mobile. De app van KBC viel tijdens de awardshow overigens ook in de prijzen.

Contracten digitaal afsluiten

De topman wees erop dat de inspanningen van de banken om de nodige ontwikkelingen te doen, wel degelijk lonen en leiden tot een gewijzigd consumentengedrag. “Waar we vorig jaar al vaststelden dat de vraag naar informatie steeds meer digitaal gebeurde, merken we op dat er momenteel ook meer vraag is naar het digitaal afsluiten van overeenkomsten. Dat zou niet gebeurd zijn indien de banken niet de nodige ontwikkelingen hadden gedaan”, aldus Van Eetvelt.

Belfius is één van de voortrekkers van het digitaal afhandelen van contracten. De grootbank heeft niet toevallig de prijs ‘Autolening van het Jaar 2019' gewonnen. Dat product kan immers volledig digitaal worden afgesloten.

Vinger aan de pols houden

Van Eetvelt benadrukte ook dat de banken voortdurend moeten polsen naar wat de economische trends zijn. Hij haalde daarbij de deeleconomie aan als voorbeeld. “Kijk hoe dertigers aan economie doen en trek oren en ogen goed open. Dit zijn de evoluties die we moeten volgen. Hoewel dergelijke fenomenen nu misschien vrij marginaal kunnen lijken, is de kans zeer groot dat dit over vijf jaar misschien niet meer het geval zal zijn. Wie daar vandaag zijn diensten op ontwikkelt, is over vijf jaar een winnaar”, aldus de CEO.

Tot slot riep de CEO de sector op om te blijven werken aan deontologie, duurzame producten, en de evolutie naar een ‘less cash society'. “Banken moeten hun unieke verkooppunten inzetten om te kunnen blijven concurreren met externe spelers zoals Facebook en Google, met name de vertrouwelijke omgang met data en de kennis van de klant”, benadrukte Van Eetvelt. “Het is een én-én-verhaal: we moeten de beste zijn in technologische ontwikkelingen, maar ook in persoonlijk contact.”

Bericht Belga bijgewerkt door Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.