Is het interessant om online een lening af te sluiten?

16 Mei 2018

Wie online een zichtrekening wil openen of een lening wil afsluiten hoeft niet altijd een bankkantoor binnen te wandelen. Maar wanneer is het interessant om alsnog een gesprek aan te gaan met je adviseur?

Veel Belgen volgen de digitalisering van de bankensector met argusogen op. Dat is ook niet zo verbazingwekkend voor een land dat immens veel bankkantoren telt. In 2017 telde ons land maar liefst 5.896 kantoren (inclusief zelfstandige agenten).  Dat is 1 kantoor per 1.911 Belgen.

Al blijven de banken ervan overtuigd dat de verdere digitalisering van de dienstverlening de klant enkel ten goede komt. Online een zichtrekening afsluiten is bij veel banken niet langer een utopie. En ook de onlinekredieten zijn aan een opmars bezig. Het laatste wapenfeit staat op het conto van bpost bank.

Digitale dienstverlening bpost bank

Klanten kunnen voortaan online een zichtrekening openen bij de bankenpoot van het Belgische postbedrijf met behulp van de elektronische identiteitskaart en een code die ze via sms ontvangen.

Daarnaast pakt de bank uit met digitale leningen. Consumenten kunnen via de site van bpost bank een lening simuleren en aanvragen. Nadat de bank de aanvraag heeft ontvangen en geanalyseerd ontvangt de klant via post een reactie van bpost bank. Bij goedkeuring hoeft de klant enkel nog de overeenkomst te ondertekenen en opnieuw op te sturen. Wie een hypothecaire lening wil afsluiten, moet weliswaar een afspraak maken met een adviseur.

Concurrentie internetbanken

Dat meer en meer banken op de digitale kar springen, is geen verrassing. Zij voelen namelijk de hete adem van de internetbanken in hun nek. Zo kunnen mensen die een woning zoeken bijvoorbeeld online een woonkrediet afsluiten bij Keytrade Bank en Hello Bank. Bij de traditionele banken loopt het nog niet zo een vaart. Enkel KBC biedt haar bestaande klanten reeds de optie aan om online een hypothecaire lening af te sluiten.

Consumentenkredieten online

Wie een consumentenkrediet wil afsluiten, kan dan wel weer een beroep doen op het internetplatform van de banken. Net zoals bpost bank, is het bij de vier grootbanken mogelijk een lening op afbetaling af te sluiten voor bijvoorbeeld de aankoop van een wagen.

Dergelijke leningen zijn gemakkelijk online af te sluiten omdat de banken hetzelfde tarief hanteren voor alle klanten. Ze kijken bij dergelijke leningen naar drie factoren: looptijd, bedrag en type lening. Het profiel van de klant heeft geen impact op het tarief.

Dat is wel het geval bij een hypothecaire lening. Klant A kan bijvoorbeeld een goedkoper tarief krijgen dan klant B omdat hij bijvoorbeeld een grotere eigen inbreng heeft, of een hoger inkomen heeft.

Voeling met de klant

De grootbanken bevestigen aan Bankshopper.be dat persoonlijk contact van cruciaal belang blijft bij het toekennen een hypothecaire lening. Volgens BNP Paribas Fortis is correcte en volledige informatie en expertise uitermate belangrijk bij het toekennen van een woonlening. Belfius benadrukt dan weer dat je de klantenbeleving bij het toekennen van een hypothecaire lening niet zomaar kan vertalen naar eentjes en nulletjes.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be 
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.