Hoe onlinebrokers startende beleggers persoonlijk begeleiden

3 December 2018

Wie wil starten met beleggen is aan het juiste adres bij de onlinebrokers. Zij dragen een persoonlijke begeleiding namelijk hoog in het vaandel, leert een onderzoek van Bankshopper.be.

Spaarders krijgen de ene renteverlaging na de andere te verwerken. Zo heeft de bank Nagelmackers onlangs nog de spaarrente op de spaarrekeningen Superior en Superior+ verlaagd naar het absolute minimum.

Beleggen als alternatief

Wie op zoek is naar lucratievere oorden kan zijn oor te luisteren leggen bij één van de onlinebrokers. Recente vergelijkingen van onze site hebben reeds aangetoond dat de onlinebrokers veel goedkoper zijn dan de traditionele spelers. Dat komt omdat ze onder meer geen bewaarloon aanrekenen en de transactiekosten veel lager liggen.

Desalniettemin vindt niet iedereen zijn weg naar de onlinebrokers. Sommige beleggers vrezen immers dat ze niet langer op persoonlijk advies kunnen rekenen wanneer ze hun vermogen onderbrengen bij een onlinebroker. Niets is minder waar, leert ons onderzoek naar aanleiding van de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2019′ en ‘Broker van het Jaar 2019.' 

Onlinebrokers nemen je van bij de start bij de hand

Wij hebben bij Bankshopper.be onder het mom van een startende belegger contact opgenomen met verscheidene brokers. Eén van de opvallendste conclusies van dat onderzoek is dat de onlinebrokers persoonlijk advies bijzonder hoog in het vaandel dragen. Elke broker doet dat op zijn eigen manier.

Wij beginnen met Bolero de winnaar van de verkiezing ‘Broker van het Jaar 2018’. Nadat we via de site informatie hadden opgevraagd over een effectenrekening, kregen we enkele dagen later een uitgebreid informatiepakket in de brievenbus. In dat pakket zat onder meer een boekje waarin de onlinebroker dieper ingaat op de basisprincipes van beleggen. Zo worden begrippen als ‘een berenmarkt’ of ‘een stierenmarkt’ klaar en duidelijk uitgelegd.

Voorts doen enkele beleggers hun verhaal uit de doeken in korte interviews. Kortom de beursintro van Bolero bevat voldoende informatie voor mensen die hun eerste stappen in de beleggerswereld willen zetten.

Informeren via de digitale weg

Lynx informeert nieuwe klanten voornamelijk via de digitale wegen. Nadat we onze persoonlijke gegevens hadden achtergelaten op de site van de onlinebroker kregen we na enkele minuten onmiddellijk een mail met een e-book over beleggen. In dat boek geeft de broker 14 tips om je prestaties op de beurs te verbeteren.

Voorts maakt Lynx handig gebruik van de mobiele applicatie ‘WhatsApp’ om geïnteresseerden elke dag op de hoogte te houden van wat er zich afspeelt op de beurs. Zo stuurt de broker twee keer een beursupdate per werkdag: één om 9 uur en één om 15 uur. Wie meer beursinformatie wenst, kan zich eveneens inschrijven op de weekoverzichten. Die diensten zijn overigens ook beschikbaar voor beleggers die geen klant zijn bij Lynx.

Klant leren kennen via telefoon

BinckBank ging alsnog een stapje verder en nam telefonisch contact met ons op. Tijdens dat gesprek informeerde de adviseur onder meer naar onze ervaringen en beleggingsvoorkeuren. De adviseur had voornamelijk oor naar onze wensen zonder een bepaald product op te dringen. Dat telefonisch onderhoud kwam in navolging van een informatiepakket dat we online hadden opgevraagd bij de broker.

In tegenstelling tot Bolero en Lynx blijven de bijlagen die je ontvangt, beperkt tot de zeer cruciale informatie, zoals de kosten en links naar allerhande pagina’s op de site. Eén van die links leidt je naar de Academy, een webstek waar BinckBank allerhande beleggingsbegrippen uit de doeken doet.

Infosessies bijwonen

Keytrade Bank is de enige bank die soortgelijke introducties tot de beleggerswereld links laat liggen. De onlinebroker organiseert wel gratis infosessies verspreid over heel België. Zowel klanten als niet-klanten kunnen deelnemen aan die sessies.

Ook de fondsenbank MeDirect geeft de voorkeur aan een traditionele aanpak. Zo kunnen de klanten contact opnemen met één van de adviseurs als ze informatie wensen over bepaalde producten.

Positieve evaluatie

Bij Bankshopper.be waren we na onze test bijzonder positief over de manier waarop de onlinebrokers te werk gaan. Zij maken optimaal gebruik van de alternatieve kanalen om de beleggers bij te staan met het broodnodige advies.

Daarenboven merken we op dat veel brokers tot ’s avonds beschikbaar zijn. Zo kan je bij MeDirect bijvoorbeeld terecht met je vragen tussen 9 uur en 20 uur. Bij Binck kunnen de klanten tussen 8 en 22 uur telefonisch contact opnemen met een adviseur. De Bolero Helpdesk is dan weer elke werkdag bereikbaar van 8 tot 19 uur.

Via onze site is het perfect mogelijk om bij de bovenstaande brokers een effectenrekening te openen of een informatiepakket aan te vragen.

Traditionele spelers maken overstap naar onlinebroker moeilijker

Terwijl de onlinebrokers extra inspanningen doen om dichter bij de klanten te staan, verhogen bepaalde traditionele spelers de transferkosten wanneer iemand zijn beleggingen elders wil onderbrengen. Zo heeft de marktleider BNP Paribas Fortis onlangs laten weten dat het vanaf 1 januari 2019 die kosten verdubbelt tot 150 euro per lijn. Wie bijvoorbeeld aandelen van 5 verschillende bedrijven wil overbrengen naar een andere broker betaalt dan 750 euro.

Het merendeel van de brokers is weliswaar bereid een deel van die kosten op zich te nemen wanneer iemand een effectenrekening bij hen opent, al is die vergoeding meestal niet voldoende om alle kosten te dekken. Daarom raden we je aan om tijdelijke acties in de gaten te houden.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.