Hoe eenvoudig je financiën beheren?

15 februari 2019

Banken doen er alles aan om het beheer van je financiën te vereenvoudigen. De Europese betaalrichtlijn PSD2 biedt de banken extra mogelijkheden. Wie vroeger inzicht wenste over de actuele status van zijn financiële situatie, moest daarvoor een bezoek brengen aan de bank. Tegenwoordig zijn daar enkele muisklikken voor nodig.

Traditionele werkwijze kost geld

Tot op vandaag blijft het mogelijk om aan een loket je rekeningafschriften op te vragen. Al is die dienstverlening niet gratis voor iedereen. Houders van een gratis zichtrekening, betalen al snel minimaal 1,50 euro per rekeningafschrift. Bij sommige banken is het zelfs niet mogelijk om aan een loket een rekeningafschrift te vragen. Andere banken koppelen soortgelijke dienstverleningen aan een maandelijks of jaarlijks abonnement.

Wie kosteloos een beroep wil doen op de traditionele dienstverleningen (zoals papieren overschrijvingen of geldafhalingen aan het loket) moet daarvoor een betaalde zichtrekening openen. Meestal ben je aangewezen op de duurste formule uit het gamma van de bank.

Bezoek aan bank niet langer nodig

De banken investeren volop in de digitalisering van hun verdienmodel. Dankzij die doorgedreven digitalisering is het voor de consument veel gemakkelijker om op eender welk tijdstip zijn financiële situatie onder de loep te nemen. Het saldo van je zichtrekening is via een smartphone direct opvraagbaar.

De mobiele applicaties van banken zijn inmiddels gemeengoed geworden. Ondertussen blijven banken verder innoveren. Dankzij de Europese richtlijn PSD2 krijgen ze overigens extra middelen ter beschikking om het leven van hun klanten verder te vereenvoudigen. Dankzij deze wetgeving kan de ene bank beschikken  over de jouw financiële gegevens van een andere bank. Maar dit kan alleen met expliciete toestemming van de consument. Zo is het inmiddels mogelijk om bij KBC en BNP Paribas Fortis je zichtrekening bij andere banken te raadplegen.

Andere banken volgen

Bij BNP Paribas Fortis kunnen de klanten momenteel enkel het saldo van hun rekeningen en verrichtingen van Belfius, ING en KBC raadplegen. Op korte termijn zal de grootbank meerdere banken toevoegen.

Bij KBC – de bank die als eerste deze optie lanceerde – kan de klant rekeninginformatie bij de drie andere grootbanken én Argenta raadplegen. Die pioniersrol legt KBC geen windeieren. De bank heeft de meest tevreden klanten, zo blijkt uit onze onafhankelijke bevraging. KBC is daarmee ‘Bank van het Jaar 2019’.

Betalen nog eenvoudiger

De digitalisering maakt ook betalen veel eenvoudiger. De betaalapp Payconiq/Bancontact is daar een mooi voorbeeld van. Je hoeft niet langer je bankkaart boven te halen als je een betaling wilt doen. De app kan momenteel gebruikt worden bij meer dan 290.000 betaalpunten in ons land.

Niet alleen de grootbanken maken optimaal gebruik van de digitalisering. Ook de kleinere banken grijpen die vooruitgang aan om het leven van hun klanten te vergemakkelijken. Zo heeft Argenta onlangs de mogelijkheid gelanceerd om via een foto een overschrijving veel sneller te doen verlopen.

Wie een foto van een overschrijvingsformulier neemt via de app, ziet de gegevens meteen online verschijnen. Op die manier moet je niet langer alle gegevens digitaal invullen per overschrijving. Je moet enkel nog het bedrag ingeven.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be


Gerelateerde artikelen