Stem op de Bank van het Jaar 2018

Stem nu

Herstructurering bij ING: Wat betekent dat voor u?

3 oktober 2016

Als gevolg van onder meer de lage rente en digitalisering ziet de grootbank ING zich genoodzaakt het mes te zetten in het personeelsbestand. De bank wil tegen 2021 3.500 (voltijdse) banen schrappen in ons land. De directie heeft het over maximaal 1.700 naakte ontslagen. Bij onze noorderburen zouden er 2.300 jobs op de schop gaan. De operatie moet een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen euro in 2021 opleveren. Maar de vergaande herstructureringen zullen ook een impact hebben op de klanten van zowel ING als dochteronderneming Record Bank.

‘Record Bank' verdwijnt 

Om te beginnen heeft een woordvoerster van ING bevestigd dat de naam ‘Record bank’ verdwijnt als gevolg van de fusie met de grootbank. Bedoeling is dat ING daardoor het aantal bankkantoren kan verminderen. Volgens de vakbondsvertegenwoordiger zou de helft van de 1.200 Belgische kantoren van Record Bank en ING verdwijnen.  Bovendien wil de grootbank een aantal kantoren van ING verzelfstandigen.  Het is nog niet duidelijk hoeveel banen verzelfstandigd zullen worden. 

“De huidige klanten van Record Bank zullen na de transformatie in meer kantoren terechtkunnen dan nu (het zullen wel ING-kantoren zijn), terwijl de ING-klanten ongeveer evenveel kantoren ter beschikking zullen hebben”, aldus de topman van ING België, Rik Vandenberghe.

De fusie betekent wel dat u niet langer geniet van een dubbele bescherming als u geld heeft staan op een spaarrekening bij Record Bank en bij ING. Tot nu toe wordt uw geld bij elke bank afzonderlijk beschermd tot 100.000 euro omdat het twee vennootschappen zijn. Maar eenmaal de fusie is afgerond, worden uw spaardeposito's als één geheel gezien. Dat betekent dat wanneer u meer dan 100.000 euro hebt staan bij beide banken, uw kapitaal niet langer volledig is beschermd.

Door het aantal kantoren te verminderen hoopt de bank sneller te kunnen inspelen op de wensen van de klanten. “We mikken op grotere kantoren met meer experts ter beschikking en betere openingsuren”, klinkt het. De groep gaat ook werken met één contactpunt, zonder doorverwijzingen tussen kantoren en callcenters.

Digitalisering 

ING trekt ook volop de kaart van de digitalisering. De groep gaat werk maken van één geïntegreerd bankplatform tussen ING België en ING Nederland. De bank wil op die manier het beste uit de twee werelden combineren. “ING België wenst gebruik te maken van de digitale expertise van ING Nederland, waar ING Nederland het erg performante adviesmodel van ING België wil overnemen”, klinkt het in een persbericht. De groep benadrukt wel dat de twee banken als twee autonome juridische entiteiten verder door het leven gaan. 

De vakbonden hebben vrijdag bovendien een staking gepland. “Dit is een regelrechte slag in het gezicht van het personeel dat zich dagelijks inzet voor het winstgevende bedrijf dat ING is”, klinkt het. Klanten van de twee banken nemen dus best hun voorzorgen.