Digitaal woonkrediet is aan een opmars bezig

28 Januari 2019

Meer en meer banken maken gebruik van de digitale wegen om een woonkrediet aan de man te brengen. De allernieuwste innovatie komt van de grootbank KBC, die digitaal woonkrediet introduceert.

Wie een woonlening wil afsluiten, kan doorgaans een online simulatie maken op de website van de bank. Na die simulatie vragen de kredietgevers doorgaans om een bezoekje te brengen aan een lokaal kantoor om de hypothecaire lening te finaliseren. Na Keytrade Bank en Hello Bank! is KBC de eerste grootbank waar men een woonlening geheel online kan afsluiten.

Wie op de site van één van de drie banken een simulatie invult, kan vervolgens online een woonlening aanvragen. Bij goedkeuring wordt de lening afgesloten zonder de tussenkomst van een lokale adviseur.  De digitale woonlening van KBC is momenteel enkel beschikbaar voor bestaande klanten. Nieuwe klanten dienen alsnog een afspraak te maken met een expert.

Een versnelling hoger schakelen

De digitalisering dwingt de banken om hun businessmodel stevig aan te passen. En dat is KBC, de winnaar van de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2019’, niet ontgaan. Zo heeft de grootbank de snelle kredietsimulatie gelanceerd. Dankzij de vernieuwde simulatie kan je binnen de tien minuten achterhalen of een woonlening al dan niet haalbaar voor je is. De grootbank wil zo tegemoet komen aan de snelheid waarmee kopers zich op de vastgoedmarkt moeten begeven.

“Vaak wordt voor de verkoop van een woning nog maar één kijkdag georganiseerd, waardoor potentiële kopers dus snel moeten zijn. Wij proberen onze klanten daarbij te ondersteunen. Via de smartphone biedt KBC de klant direct kredietzekerheid”, aldus KBC.

Geen verplichtingen

Alvorens een woonlening online te kunnen aanvragen, dienen klanten van KBC een simulatie te maken. Wie meer info wenst, kan via KBC Live direct een beroep doen op een expert.

De klant is achteraf volledig vrij om te bepalen of hij al dan niet een woonlening afsluit bij KBC. Dit kan zowel online als in een kantoor. KBC laat weten dat de klant na de simulatie niet kan onderhandelen over het tarief. Volgens de grootbank is het aangeboden tarief onmiddelijk op maat van de klant gesneden.

Uitvoerig getest

De grootbank benadrukt dat de klanten via de tool dezelfde tarieven krijgen als via andere kanalen. Er is volgens KBC dus geen verschil met het voorstel dat de klant in een kantoor wordt aangeboden. Het voorgestelde tarief blijft twee weken geldig. Op die manier is het alsnog mogelijk om na te gaan hoe concurrentieel het geboden tarief is. Vergelijk op onze site alle geafficheerde tarieven. 

In november hebben 6.000 klanten bij KBC de nieuwe tool kunnen testen. Circa een kwart van de klanten informeerde zich over de haalbaarheid van een woonkrediet. Uiteindelijk besloten 400 klanten hun krediet via de applicatie te ondertekenen.

De digitale kredietsimulatie is momenteel enkel beschikbaar voor loontrekkende klanten. Bedoeling is dat de nieuwe simulatie later dit jaar ook beschikbaar zal zijn voor nieuwe klanten en zelfstandigen.

Wat doen de andere banken?

Vraag is of de andere banken binnenkort zullen volgen. Tijdens de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2019’ heeft het merendeel van de banken aangegeven dat de digitalisering een enorme impact heeft op de manier waarop producten aan de man worden gebracht. Zo hebben verscheidene banken in 2018 hun applicatie stevig uitgebreid met allerhande opties die het leven van hun klanten vergemakkelijken.

Het is dan ook niet uitgesloten dat andere banken in de voetsporen van KBC zullen treden. Tijdens de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2019' hielden de banken de lippen stijf op elkaar toen gevraagd werd wat er in 2019 mag worden verwacht. Wat dat betreft belooft het hoe dan ook een boeiend jaar te worden.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.