Stem op de Bank van het Jaar 2018

Stem nu

Bolero lanceert volledig vernieuwd beleggingsplatform

24 oktober 2014

Bolero, het onlinebeleggingsplatform voor particuliere beleggers van KBC Securities, stelt zijn nieuwe transactieplatform voor. Het nieuwe platform, dat tot stand kwam na uitgebreide bevragingen van beleggers, is een combinatie van krachtige beleggingstools en uitgebreide beursinformatie.

De vernieuwing van Bolero ging ruim een jaar geleden van start. De kostenstructuur werd herbekeken, de Bolero-app voor iPhone werd gelanceerd en het dienstenaanbod voor retailklanten werd nog verbeterd. Vandaag lanceert Bolero een gloednieuw, gebruiksvriendelijk beursplatform waarop de belegger online kan beleggen met inzicht.

Vooraleer van start te gaan met de ontwikkeling van het nieuwe platform, ging Bolero te rade bij zijn klanten. Uit onderzoek bij 1 200 Bolero-klanten en vele individuele gesprekken met beleggers bleek dat beleggers bij een onlinebroker op de eerste plaats een gebruiksvriendelijk transactieplatform met een transparante kostenstructuur verwachten. Een andere belangrijke vraag van onlinebeleggers was om voldoende informatie op het juiste moment te krijgen, op hun beleggersniveau en eenvoudig terug te vinden op een centrale plek. Bolero creëerde een zeer overzichtelijk en eenvoudig gestructureerd platform (https://platform.bolero.be) waar de portefeuille van de klant een centrale plek inneemt. De klant kan op een interactieve grafiek de waardeontwikkeling van zijn portefeuille volgen (helemaal van in het begin, toen hij klant werd bij Bolero). Uniek is ook de rendementsberekening: de klant ziet niet alleen het rendement van individuele posities, maar ook het rendement van zijn totale portefeuille en kan het zelfs vergelijken met het rendement van de Bel 20 of een andere index. Bolero haalde zijn inspiratie daarvoor uit Amerika. Daar stellen onlinebrokers hun klanten zulke handige tools en informatie voor hun portefeuillebeheer ter beschikking.

Informatie troef

Het nieuwe transactieplatform biedt beursinformatie voor zowel beginnende als meer ervaren beleggers. Voor elk effect (aandelen, trackers, obligaties …) is er een zeer uitgebreid dashboard beschikbaar in de Hotspot. Voor aandelen kunnen startende beleggers zo aan de slag met algemene informatie zoals koersinformatie, grafieken, analistenaanbevelingen, enz. Ervaren en meer actieve beleggers kunnen dieper inzoomen op financiële ratio’s, fundamentele en technische analyses. Voor Amerikaanse aandelen kunnen ze zelfs bekijken hoeveel shortposities er zijn of hoeveel transacties de bedrijfsleiders zelf verrichten. Ze zien onmiddellijk of er turbo’s of opties beschikbaar zijn voor dat aandeel.

Daarbovenop krijgt de klant een rijk aanbod aan beursanalyses, analistenrapporten en marktinformatie onmiddellijk aangereikt. Als de klant een effect zoekt, ziet hij meteen of er een analyse over dat effect beschikbaar is in het informatieaanbod. Klanten kunnen gebruik maken van tal van lijstjes en aandelenscreeners om potentiële beursopportuniteiten te ontdekken. Daarvoor ging Bolero zelfs een samenwerking aan met Recognia, een Amerikaanse autoriteit op het vlak van fundamentele en technische analyse.

De website is volledig responsive en past zich dus automatisch aan het toestel aan waarmee de klant surft (smartphone, tablet …). Zo kunnen Android-gebruikers ook aan de slag met Bolero. Samen met het nieuwe beursplatform lanceert Bolero binnen enkele weken ook de meest complete beursapp voor iPad op de Belgische markt.

Bolero startte in de loop van 2014 ook de Bolero Academy: zo wil Bolero elke belegger, van beginner tot de meer ervaren belegger, kennis over de beurs en beleggen bijbrengen. Aan de hand van onder andere whitepapers, korte video’s of meer uitgebreidere tutorials wil Bolero beleggers meer inzicht in de beurs geven. Een andere pijler van Bolero’s financiële educatie zijn de dagelijkse nieuwsbrieven Beurs bij ’t Ontbijt en Beurs bij de Lunch, alsook de bedrijfsbezoeken en events waar Bolero-klanten kennis kunnen maken met en vragen stellen aan CEO’s en CFO’s van beursgenoteerde bedrijven.

Nieuwe initiatieven zijn een groot succes

Eerder dit jaar lanceerde Bolero ook zijn iPhone-app. Ondertussen blijkt dat 25% van de logins van Bolero-klanten al via de app verloopt en maar liefst 5% van de orders gebeurt via de app. Dat is vergelijkbaar met de percentages bij brokers op de Amerikaanse markt. Bolero-klanten met de iPhone-app loggen dubbel zo vaak in als andere klanten en voeren 60% meer transacties uit dan de “gewone” Bolero-klant.

De afschaffing van het bewaarloon in oktober 2013 ging niet ongemerkt voorbij. Bolero zag op anderhalf jaar tijd het aantal klanten verdubbelen en de AUM stijgen met 60%.

Bolero breidde ook samen met KBC recent het specifieke producten- en dienstenaanbod voor gemeenschappelijke particuliere klanten van KBC en Bolero uit: klanten in relatiebeheer bij KBC kunnen kiezen voor de ‘Aandelenservice’ waarbij ze ook voor hun posities bij Bolero advies kunnen inwinnen via het kantoor. Een unieke samenwerking in België tussen een onlinebroker en een bank, waarbij de klant van de kwaliteiten van beiden kan profiteren en daarbij een totaaloverzicht van zijn effecten heeft.

Bart Vanhaeren, General Manager van Bolero: “Bolero-klanten kunnen voortbouwen op de expertise en faam van een echt beurshuis en zijn service voor institutionelen. Met het nieuwe platform en zijn recente strategische keuzes wil Bolero als onlinebroker de referentie zijn op de Belgische markt, met het beste platform, de beste informatie en de beste service voor zijn klanten. En dat tegen een correcte prijs.”

Meer informatie over het nieuwe platform en een demovideo vindt u vanaf 27 oktober op www.bolero.be. De Bolero-app voor iPad zal midden november beschikbaar zijn in de App Store.