Belgen kopen meer online maar meestal in het buitenland

22 juni 2016

Vandaag gebeurt één op vier aankopen met Visa kaart op het internet. Dat blijkt uit cijfers van AXA Bank over het gebruik van Visa kaarten in de eerste 5 maanden van dit jaar. Het percentage van de aankopen met Visa kaart dat via het internet gebeurt, blijft elk jaar stijgen. In de eerste helft van 2015 gebeurde nog maar één op vijf aankopen online. Het percentage transacties met Visa kaart via het internet is op één jaar tijd met ongeveer 25% gestegen.

Het gemiddelde bedrag per aankoop ligt lager voor aankopen via het internet. Gemiddeld geeft de AXA Bank klant 56 euro uit bij online aankopen met de Visa kaart, terwijl dat gemiddelde voor aankopen in de winkel op 115 euro ligt. Dit kan erop wijzen dat klanten online vaker kleinere aankopen doen, zoals het maandelijks betalen van hun gsm-abonnement.

Opvallend: slechts 10% van de online aankopen met Visa kaart gebeurt bij Belgische webwinkels of bedrijven. De klant doet maar liefst 86% van zijn aankopen via het internet bij niet-Belgische Europese bedrijven, zoals het Duitse Zalando (ook zalando.be wordt als Duits gecategoriseerd). Webwinkels van Amerikaanse of Canadese bedrijven doen het iets minder: zij zijn goed voor 3% van de online aankopen met kredietkaart.

Populariteit webwinkels volgens aankopen met Visa kaart:

  • Europees (86%)
  • Belgisch (10%)
  • Amerikaans of Canadees (3%)
  • Andere (1%)

Voor welk soort aankopen wordt de Visa kaart het meest gebruikt? De AXA Bank klanten betalen met hun kredietkaart voornamelijk voor vrijetijdsaankopen (shoppen of hobby), op restaurant of hotel en in de supermarkt. Ook online maken supermarktaankopen een groot deel uit van de transacties met Visa kaart (12%). Hobbyspullen worden dan weer duidelijk vaker online gekocht dan in de fysieke winkel: ze zijn goed voor 31% van de online aankopen, tegenover 11% van de aankopen in fysieke winkels.

Vergelijk hier alle kredietkaarten