AXA Bank is de beste bank van 2016

12 December 2016

Bij bankshopper.be sluiten wij 2016 met een knaller van formaat: AXA Bank stoot de tot nu toe onoverwinnelijke Argenta van de troon.  

Het is de eerste keer sinds het ontstaan van de verkiezing dat die bank de duimen moet leggen voor een concurrent. De zesde editie van Bank van het Jaar heeft bovendien een  recordaantal bezoekers aangetrokken. Maar liefst 180.000 lezers hebben de afgelopen weken hun stem uitgebracht. Daarvan gingen er ruim 43.000 stemmen uit naar de bankenpoot van AXA. Het toenemende succes van onze verkiezing toont aan dat Belgen steeds vaker vergelijkingssites zoals bankshopper.be raadplegen om tarieven te vergelijken. En de internetgewoontes van de Belg drukken ook een stempel op hoe hij zijn banken selecteert.

Net zoals de voorgaande jaren zien we dat de middelgrote banken het bijzonder goed doen bij de spaarder. Als we naar de top 3 kijken leren we dat twee van de drie best scorende banken middelgrote banken zijn: AXA Bank op 1 en Argenta op 2. Brons is weggelegd voor de grootbank KBC, die Belfius van de troon stoot als populairste grootbank.  Bpost bank valt net buiten de top 3, maar is wel de sterkste stijger.

Opvallend is dat de Belgen lijken mee te stappen in het digitale verhaal van de banken. Zo winnen de internetbanken aan populariteit. MeDirect heeft  in vergelijking met de voorgaande jaren veel meer stemmen achter zijn naam gekregen. Al zijn de internetbanken nog niet opgewassen tegen de banken die ook over een sterk lokaal netwerk beschikken. De  Belg is ondanks het onlinegebeuren nog niet bereid zijn lokale adviseur links te laten liggen. Dat terwijl de internetbanken pur sang toch met aantrekkelijke spaartarieven over de brug komen. MeDirect biedt vanaf 1 januari bijvoorbeeld 0,80 procent rente (netto) op de ME3-spaarrekening.

Uitdaging 2017

De verkiezing van Bank van het Jaar 2016 leert dat de banken een perfect evenwicht moeten zoeken tussen een sterke lokale verankering en een uitgebreide online dienstverlening. Dat is dan ook de reden waarom AXA dit jaar met de overwinning aan de haal is gegaan. Enerzijds beschikt de bank over een groot kantoornetwerk (meer dan 600 kantoren) en anderzijds heeft ze de mogelijkheden van haar online platform verder uitgebreid.

In een reactie bevestigt Wim Pauwels, de woordvoerder bij AXA Bank dat de bank op beide fronten sterk aanwezig wil zijn: “We hebben de voorbije jaren hard ingezet om bankieren voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken, met eenvoudige producten en heel toegankelijke online tools. Bovendien staat AXA Bank letterlijk dicht bij haar klanten dankzij een uitgebreid netwerk van zelfstandige kantooragenten. Zij zijn vaak echt een vertrouwd gezicht voor onze klanten. Die combinatie wordt duidelijk gesmaakt door onze klanten.” Hij merkt op dat de zogeheten hybride klant aan een opmars bezig is. “Die klanten combineren onlinebankieren met een bezoek aan de bankagent voor advies rond grote beslissingen zoals een woonkrediet afsluiten of starten met beleggen.”

Hetzelfde geldt voor de sterkste stijger bpost bank. Die bank blijft immers inzetten op de lokale verankering terwijl ze blijft sleutelen aan haar virtueel dienstenpakket. Zo experimenteert de bankenpoot van bpost onder meer met videochat om een woonlening aan te vragen.

Argenta daarentegen legt de nadruk op lokale adviseurs. “Argenta steunt op een sterk net van zelfstandige bankagenten”, bevestigt Caroline Ghekiere, woordvoerder bij Argenta.  En dat is de spaarder niet ontgaan. Vandaar dat de bank nog steeds stevig in de top 3 staat. Maar door het ontbreken van een uitgebreid digitaal platform grijpt Argenta naast een gouden medaille. “De uitdaging is om een inhaalbeweging te maken inzake de digitalisering en daaraan gekoppeld het hele service-model te herdenken”, klinkt het. De bank laat weten dat het de komende jaren fors gaat investeren in een nieuw performant IT-platform.   “2018 moet dat op punt staan”, klinkt het.

Net zoals AXA Bank en bpost bank heeft KBC dit jaar zijn internettoepassing verder uitgebreid. De verdere uitrol van de applicatie kan dan ook verklaren waarom onze lezers de bank hebben uitgekozen tot populairste grootbank van het jaar.

De grootste uitdaging voor de bank in 2017 is om er op alle fronten, zowel lokaal als online, te zijn voor de spaarder.  Verscheidene banken, waaronder de winnaar van dit jaar, hebben dit jaar immers aangekondigd dat ze de komende jaren nog verder gaan inzetten op de digitalisering van de diensten. Al lopen ze het risico dat dat ten koste gaat van de lokale verankering. De banken die beide omgevingen met elkaar kunnen rijmen, zullen volgens ons de meeste spaarders kunnen bekoren.