Applicatie Belfius uitgeroepen tot beste ‘Bankieren app van het Jaar 2018’

30 Januari 2018

De grootbank Belfius werd dit jaar bekroond voor zijn applicatie. De bank mocht de prijs ‘Bankieren app van het Jaar 2018’ in ontvangst nemen tijdens de awardshow ‘Bank van het Jaar 2018’.

Nu de digitale trein volop door de bankenwereld raast, vonden we het bij Bankshopper.be vanzelfsprekend dat de beste applicatie dit jaar ook een beloning kreeg. En die beloning werd in ontvangst genomen door de grootbank Belfius. Maar liefst 103.000 Belgen hebben de bankieren app van de grootbank uitgeroepen tot de best ‘Bankieren app van het Jaar 20187.’

Een duidelijk overzicht

Volgens Geert van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius zijn er verscheidene redenen waarom de applicatie van Belfius het zo goed doet. “Om te beginnen kunnen onze klanten in één opslag al hun producten bekijken in de applicatie, gaande van spaarrekeningen tot beleggingen”, stak de topman van wal tijdens een interview met Bankshopper.be.

“Al kijken we natuurlijk veel verder dan het productaanbod”, aldus van Mol. “We hechten ook veel belang aan de design van de applicatie. Al hetgeen de klanten te zien krijgen in hun applicatie is gemaakt met aandacht voor het kleine scherm van de smartphone. En dat is niet zonder succes. We zien dat de klanten tot 28 keer per maand hun applicatie raadplegen”

PSD2

In 2017 heeft Belfius het digitale aanbod stevig uitgebouwd. En ook dit jaar breidt de bank de applicatie verder uit. Zo heeft Belfius al laten weten dat klanten in de nabije toekomst al hun zichtrekeningen zullen kunnen groeperen en ook betalingen van op alle zichtrekeningen kunnen uitvoeren vanuit de app. Dat is binnenkort mogelijk dankzij de toepassing van de Europese betalingsrichtlijn PSD2. In ons land moet die richtlijn nog in een wet worden omgezet.

Wensen van de klant

Ook de applicatie van BNP Paribas Fortis heeft de wind in de zeilen. Die werd door de Belgen uitgeroepen tot de tweede beste ‘Bankieren app van het Jaar 2018.’ Net zoals Belfius zet BNP Paribas Fortis dit jaar volop in op de verdere uitbreiding van de applicatie.

“We moeten er als bank onder meer voor zorgen dat we alle evoluties op de voet volgen. Denk daarbij aan de nieuwe regelgevingen Mifid 2 en PSD2. Al mogen we wensen van de klant daarbij niet uit het oog verliezen. We blijven met andere woorden ook inzetten op de behoeften van de klant”, aldus Leen Teunen, Head of Marketing Retail & Private Banking bij BNP Paribas Fortis.

KBC sluit met zijn applicatie de top 3 af. Volgens de grootbank appreciëren de klanten voornamelijk het gebruiksgemak en eenvoud van de applicatie. Daarenboven blijft de bank naar innovatieve oplossingen zoeken. Geld afhalen aan een automaat met je smartphone is daar een mooi voorbeeld van.

Niels Saelens, redacteur bij Bankshopper.be 
Vragen of opmerkingen over dit stuk kunt u mailen aan: niels@bankshopper.be.