Stem op de Bank van het Jaar 2018

Stem nu

Acht op de tien verzekeringen voor smartphones zijn ronduit slecht

27 augustus 2013

In detail

Bij aankoop van een nieuwe smartphone is het tegenwoordig heel gebruikelijk dat de verkoper een verzekering voorstelt tegen diefstal en ongelukken of simpelweg tegen defecten. Helaas zijn die contracten niet van goede kwaliteit. Acht op de tien zijn zelfs ronduit slecht. Vaak is de dekking (heel) beperkt, bevat het contract onwettige bedingen en/of bepalingen die voor interpretatie vatbaar zijn enz. Daarbij komt dat de premie vaak buitensporig is in vergelijking met de gedekte risico’s en de kwaliteit van de dekking. Ingeval zijn gsm total loss of gestolen is, mag de gebruiker een nieuw toestel verwachten dat in de beste gevallen evenwaardig is. De meeste contracten laten de verzekerde echter meebetalen indien het te vervangen toestel meer dan 6 of 12 maanden oud was. Voor een gsm van meer dan 2 jaar oud kan de eigen tussenkomst oplopen tot 50 %. Test-Aankoop benadrukt tevens dat ze nog nooit zoveel inbreuken op de verzekeringswet heeft vastgesteld. Daarom duidt ze ook geen “Beste Koop” aan. De overheid moet dringend optreden tegen de onwettige bedingen. Test-Aankoop schrijft hierover minister van Consumentenzaken, Johan Vande Lanotte, aan.