ING schakelt sms in in strijd tegen bankfraude

ING gaat voortaan het sms'je gebruiken om haar klanten beter te beschermen tegen bankfraude. Dat schrijven de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen. De grootbank vraagt haar klanten een keer per jaar hun profiel te vernieuwen met een kaartlezer. Volgens een woordvoerder van de bank zou het perfect zonder kunnen, maar ING wil naar eigen zeggen elk risico uitsluiten. Vervolgens krijgt de klant een sms ter bevestiging van de aanpassing. Zo kan hij de bank meteen verwittigen als hij die handeling niet heeft uitgevoerd. 

Ook BNP Paribas Fortis zet de nodige stappen om de klanten te beschermen. Zo moet een klant bijvoorbeeld een hele resem vragen telefonisch beantwoorden als hij online een nieuwe kredietkaart aanvraagt. Een bankmedewerker kan bijvoorbeeld vragen hoeveel uw loon bedraagt en van wanneer uw meest recente verrichting dateert. 

Dat de banken almaar meer maatregelen nemen om internetbankieren in goede banen te leiden komt als geen toeval. Uit de meest recente cijfers van de bankenfederatie Febelfin blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar 145 fraudegevallen werden vastgesteld. Dat is een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarenboven is internetbankieren nog nooit zo populair geweest. De banken in ons land tellen 11,1 miljoen klanten die hun bankverrichtingen via het internet doen.