Hoe wapenen de banken zich tegen de fintechs?

In 2018 heeft de Europese betaalrichtlijn PSD2 de deuren van de financiële wereld opengezet voor de fintechs. Die nieuwe wetgeving heeft verstrekkende gevolgen voor de banken.

PSD2, of Payment Service Directive 2 voluit, werd op 13 januari 2018 in bijna heel Europa ingevoerd. In ons land is de nieuwe betaalrichtlijn sinds 26 maart 2018 bij wet van kracht. Sindsdien voelen de banken de hete adem van de fintechbedrijven in hun nek. Bedrijven zoals Facebook en Google kunnen immers toegang krijgen tot de financiële gegevens van de consument, mits met hun uitdrukkelijke toestemming.

Dichter bij de klant dankzij PSD2

Febelfin topman Van Eetvelt heeft de banken al meermaals op het hart gedrukt dat ze buiten hun comfortzone moeten treden. Volgens de topman kunnen de banken niet langer overleven door enkel financiële diensten aan te bieden.

Tijdens de award show ‘Bank van het Jaar 2019’ gaf Van Eetvelt aan zeer tevreden te zijn over wat de banken in 2018 hebben bereikt. Tijdens zijn toespraak was hij zeer lovend over de manier waarop de financiële instellingen PSD2 en de digitalisering hebben aangegrepen om dichter bij de klant te staan.

“Waar we vorig jaar al vaststelden dat de vraag naar informatie steeds meer digitaal gebeurde, merken we op dat er momenteel ook meer vraag is naar het digitaal afsluiten van overeenkomsten. Dat zou niet gebeurd zijn indien de banken niet de nodige ontwikkelingen hadden gedaan”, aldus de topman.

Het leven van de klanten vergemakkelijken

Belfius en KBC nemen op het vlak van niet-financiële dienstverleningen het voortouw. De twee grootbanken hebben het afgelopen jaar uiteenlopende initiatieven op poten gezet om het leven van hun klanten op verscheidene fronten te vergemakkelijken.

Zo lanceerde Belfius in 2018 Belfius PopUp. Die verzamelnaam bundelt tal van niet-financiële diensten en producten die Belfius aanbiedt. Bedoeling is dat de app met de regelmaat van de klok wordt uitgebreid. De mogelijkheid om te tanken met de app van Belfius is één van de eerste wapenfeiten.

Pendelen dankzij je app

Ook KBC gebruikt haar app om het leven van haar klanten veel eenvoudiger te maken. Zo kunnen  klanten van KBC de app vandaag reeds gebruiken om een vervoersbewijs van De Lijn of de NMBS te kopen. “En dat is nog maar het begin”, liet Karin Van Hoecke, Directeur digitale transformatie bij KBC, tijdens de award show ‘Bank van het Jaar 2019' weten. Volgens de topvrouw heeft de grootbank nog verscheidene projecten in de pijplijn zitten. De app van KBC, KBC Mobile, werd in 2019 verkozen tot  ‘App van het Jaar 2019.’

KBC is overigens de eerste bank die PSD2 gebruikt om haar klanten de mogelijkheid te bieden om hun rekeningen bij de andere banken te raadplegen via de app KBC Mobile. “Momenteel kun je al zichtrekeningen toevoegen van Argenta, Belfius, BNP Paribas Fortis en ING, met behulp van je kaartlezer van je andere bank”, laat de grootbank op haar site weten.

Interbancaire samenwerkingen

De opmars van de fintechbedrijven dwingt de banken ook om samen te werken. Daar is de recente samensmelting van de apps Payconiq en Bancontact een zeer mooi bewijs van. De vijf grootste banken van ons land (de vier grootbanken en AXA Bank) zijn immers eigenaar van Payconiq. De nieuwe app vervangt de bestaande mobiele betaalapps van Bancontact en Payconiq.

“De nieuwe app is er dus resoluut voor alle Belgen. Van bij de start wordt ze ondersteund door 20 banken en kan ze bij maar liefst 290.000 betaalpunten in België gebruikt worden. De app werkt zowel op de besturingssystemen iOS als Android, waardoor ze bruikbaar is op haast alle smartphones. Alles samen is dit een heuse krachttoer en innovatie,” laat Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company weten. De twee bedrijven willen met de fusie sterker staan tegen concurrerende betaalapps zoals Google Pay en Apple Pay. “De markt is nu eenmaal veel opener. Dat betekent dat we veel meer moeten innoveren”, aldus de CEO.

Volgens de meest recente cijfers tellen Bancontact en Payconiq samen 1,4 miljoen gebruikers. De recent gelanceerde Apple Pay telt momenteel 150.000 gebruikers. Google Pay is met 35.000 gebruikers de hekkensluiter.

Vertrouwen van de klanten

Vraag is of de Belgische consument genoeg vertrouwen heeft in de tech reuzen zoals Facebook en Google om zijn financiële informatie prijs te geven. Volgens veel topfiguren uit de financiële sector is de vertrouwensrelatie met de klant één van de belangrijkste troeven van de banken. Volgens KBC is het vertrouwen van de klanten de voornaamste asset waarin de  de banken het verschil kunnen maken.

Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius, deelt de overtuiging van zijn concullega. “Ik ben ervan overtuigd dat er nog trustissues gaan komen bij de Googles van deze wereld. De klanten die bij ons vertrekken, zullen dan ongetwijfeld terugkeren naar hun vertrouwde bank. Op dat vlak hebben wij een streepje voor op de gigantische fintechspelers”, aldus de Belfius-topman.

Gerelateerde artikelen