Hoe veilig betalen via het internet of met uw smartphone?

Internetbankieren zit in de lift. En dat is ook de banken niet ontgaan. Zo heeft Argenta onlangs haar klanten de mogelijkheid aangereikt om de limiet van hun betalingen via smartphone of tablet te verhogen. Maar dergelijke betalingen gaan ook gepaard met een aantal risico’s. Zo kunnen hackers aan de haal gaan met uw persoonlijke gegevens.  Maar dat betekent niet dat u uzelf niet kunt beschermen tegen dergelijke wanpraktijken.

Keuze code of wachtwoord

U kunt hackers een stapje voor blijven door te kiezen voor een moeilijk te doorgronden wachtwoord of pincode. Zij zullen sneller uw account kunnen kraken als u bijvoorbeeld 1111 als pincode gebruikt of uw achternaam als wachtwoord. Daarnaast leert u best zo snel mogelijk uw wachtwoord uit het hoofd.  Als u uw gegevens neerpent, loopt u immers het risico dat die in slechte handen terechtkomen.

Sla uw wachtwoord  ook nooit op op uw computer. Het is bovendien aangeraden uw computer voldoende te beveiligen als u financiële verrichtingen wilt doen via het internet. Een goede antivirus kan u al een hele eind op weg helpen. Bovendien raden wij u aan enkel betalingen te doen via beveiligde websites. Zo’n site kunt u herkennen aan het slotje dat voor de URL staat.

Gebruik daarenboven uw elektronische handtekening enkel voor gegevens die u zelf heeft ingegeven.  Veel hackers sturen namelijk valse mails uit waarin ze u aanmanen een achterstallige te betalingen zo snel mogelijk af te ronden of ze sturen een reminder van een product dat u zogezegd heeft gekocht. Eenmaal u klikt op de link die ze aanhalen in de mail, krijgen de hackers vrij toegang tot uw gegevens. Dergelijke mails  kunt u doorgaans herkennen aan de erbarmelijke spelling en de onpersoonlijke aanspreking zoals ‘geachte heer/mevrouw’.

Doorgaans bieden de banken een extra bescherming aan als u uw smartphone gebruikt om betalingen te doen. Zo kunnen klanten bij Belfius ervoor kiezen om zich aan te melden met hun vingerafdruk. Indien u een overschrijving wilt doen via de applicatie van de staatsbank moet u nog steeds u wachtwoord ingeven.

Toch slachtoffer geworden van fraude?

Als uw betaalkaart gestolen of verloren is, laat dan zo snel mogelijk uw kaart blokkeren door Card Stop te bellen op het nummer 0032 70 344 344. Zolang u dat niet doet bent u zelf verantwoordelijk voor de frauduleuze praktijken die met uw bankkaart gebeuren.

Bij internetfraude dient u uw bank zo snel mogelijk te contacteren. Uw financiële instelling zal vervolgens de toegang tot online bankieren of uw betaalkaart blokkeren. Daarenboven kunt u aangifte doen bij de politie.

Indien u denkt dat er sprake is van fraude kunt u ook contact opnemen met de federale overheidsdienst Economie. U kunt de FOD via mail contacteren of bellen op het nummer 0032 2 277 54 85.