Dubbele debitering na geldafhaling opgelost

In detail

Bij naar schatting een 1500-tal Belgen die gedurende een periode van 18u het voorbije weekend geld hebben afgehaald aan een bankautomaat van BKCP, werd het bedrag dubbel gedebiteerd. Het bedrag ging met andere woorden twee keer van hun rekening. Het probleem is intussen opgelost. Men is onmiddellijk overgegaan tot het crediteren van de rekeningen (het terugstorten) van de tweede boeking. Vandaag werden de laatste operaties uitgevoerd en inmiddels kregen alle 1500 de gedupeerden het geld terug op de rekening gestort, met dezelfde valutadatum. Dit betekent concreet dat de fout is rechtgezet alsof ze nooit heeft plaatsgevonden, zodat men zeker geen intresten zal moeten betalen. Alles gebeurt volledig transparant: de mensen bij wie de fout gebeurde, zullen de dubbele boeking en ook de tegenboeking op hun rekeninguittreksel zien.

Concreet is het probleem het gevolg van een menselijke fout bij de Franse groep Credit Mutuel CIC, die voor BKCP het netwerk van bankautomaten in Belgiƫ beheert. Credit Mutuel CIC heeft een bestand met debiteringen twee keer doorgestuurd naar het clearingplatform. Daardoor werd hetzelfde bedrag twee keer in mindering gebracht op de rekening van de gedupeerden. Het probleem is ondertussen al opgelost en is inmiddels rechtgezet.