Delta Lloyd Bank lanceert de financiële routeplanner

Sinds kort ondersteunt unieke en zelf ontworpen software de gesprekken die adviseurs van Delta Lloyd Bank voeren met hun cliënt. Deze nieuwe aanpak voor vermogensplanning en beleggingsadvies resulteert in een helder en gestructureerd rapport dat cliënten helpt om met kennis van zaken keuzes te maken bij het beheer en de opbouw van hun portefeuille. Delta Lloyd Bank profileert zich steeds nadrukkelijker als vermogensbeheerder. Een drukbezet segment in het bankenlandschap waarbij mogelijke cliënten ‘l’embarras du choix’ hebben.

Voor de bank ging het er om zich te onderscheiden van haar concurrenten. Daarbij werden keuzes gemaakt op het vlak van doelgroep, maar ook wat betreft de samenstelling van het producten – en dienstenaanbod.

Delta Lloyd Bank koos er voor oplossingen te bieden aan mensen met een gemiddeld tot groot vermogen. Concreet: vanaf een kapitaal van 75.000 EUR. Het producten- en dienstenaanbod moest zo nauw mogelijk aansluiten bij de echte behoeften van die doelgroep.

De Financiële Routeplanner is het – voorlopige – orgelpunt van het traject dat de bank de laatste jaren heeft doorlopen. Deze unieke en zelf ontworpen IT-tool integreert de Private Bank expertise van de Delta Lloyd, de individuele situatie van de cliënt en zijn of haar doelstellingen in een rapport dat een aantal strategische financiële oplossingen biedt.

“De meeste mensen zijn niet gewoon dat hun bank zo grondig te werk gaat”

“Vermogensbeheer is een vrij complexe materie. Bovendien is de situatie en de financiële verwachting van elke cliënt verschillend. Omdat we een langetermijnplan uitwerken, moeten we bijvoorbeeld ook rekening houden met de verwachte inflatie. De meeste mensen zijn niet gewoon dat hun bank zo grondig te werk gaat.”, zegt Koert Verbruggen, lid van het Directiecomité in Perspectief, het cliëntenmagazine van Delta Lloyd Bank.

“Alleen experts kunnen complexe zaken op een heldere manier overbrengen.” Daarmee onderstreept hij de rol de de adviseur blijft spelen. “De Financiële Routeplanner biedt technologische ondersteuning bij het goed structuren van heel veel informatie. Maar de juiste vragen stellen en goed luisteren, blijft de kern van een doordacht advies. Op het einde van het gesprek worden een aantal oplossingen voorgesteld. Op dat moment verwacht de cliënt duiding. Dat kan alleen als je een expert bent die zijn materie kent.”

Net zoals bij de routeplanner die we raadplegen als we een langere reis plannen, kiest de cliënt de financiële route die hem of haar het meest geschikt lijkt.