Cybercriminelen hebben het gemunt op bankgegevens klanten AXA

De afgelopen dagen hebben fraudeurs een mail uitgestuurd naar willekeurige adressen. In het bericht vermelden ze dat AXA vanaf 1 oktober een nieuwe bankkaart lanceert met een zogenaamde nfc-chip. De bank liet aan de redactie weten dat het over foutieve informatie gaat. AXA bank benadrukt dan ook niet in te gaan op de mail en die meteen te verwijderen. Volgens een woordvoerder sturen de fraudeurs mails uit naar willekeurige massabestanden mailadressen in de hoop dat er zich daaronder AXA klanten bevinden. “In geen enkel geval zijn gegevens van onze klanten bij deze fraudeurs terechtgekomen”, klinkt het. 

Als u twijfels heeft over een mail kunt u altijd contact opnemen met uw bank op een special e-mailadres. In het geval van AXA is dat phising@axa.be. “Zend de mails door als bijlage in een nieuwe mail”, laat de bank op haar site weten.

Phishing is een populaire techniek bij criminelen om aan de haal te gaan met de persoonlijke gegevens van nietsvermoedende spaarders. In de mail doen zij zich meestal voor als een financiële instelling die je bankgegevens nodig heeft. Je kan dergelijke mails onder meer herkennen aan de onpersoonlijke aanhef. Dat is ook het geval in de mail van AXA Bank. 

Wie het slachtoffer is geworden van dergelijke wanpraktijken kan de volgende stappen zetten. Allereerst dient u uw pincode zo snel mogelijk te laten veranderen door uw bankagent. Indien codes werden doorgegeven: laat de kaart direct blokkeren en vraag een nieuwe aan.