Banken of fintechs, wat brengt de toekomst?

Wie wint de strijd om de klant: de banken of de fintechs? Bankshopper heeft als onafhankelijke speler een uniek zicht op de trends. Onze mening: het businessmodel zal de doorslag geven, niet noodzakelijk de technologie.

“Als onafhankelijke vergelijkingssite zien wij als geen ander hoe elke bank omgaat met de klant”, zegt Mark Oddens van Bankshopper. “Zo is het duidelijk dat de investeringen in digitalisering stilaan hun vruchten afwerpen. En na de kredietcrisis zijn de banken veel efficiënter en verstandiger gaan opereren. Kijk maar naar de hogere kredietratio’s en de strengere kredietverstrekking. Feitelijk staan de banken er beter voor dan voor de crisis.” Maar wat brengt de toekomst?

Helemaal digitaal

Om het contact met de klant verder te intensiveren, zullen de banken volgens Oddens nog meer inzetten op digitale ontwikkelingen. Daarnaast worden banken gedwongen om op kosten te besparen. “Fintechs zijn disruptief: zij ontwikkelen moderne technologie met relatief lage investeringen. Ze nemen de klantervaring als uitgangspunt, niet het product. De traditionele banken gieten eerder bestaande producten in nieuwe kanalen. We zien banken en fintechs samenwerken. Dat is een frisse wind in de sector en levert nieuwe (technologische) inzichten op. Toch mag technologische innovatie niet de enige focus worden. Het gaat erom een gezamenlijke oplossing voor klanten aan te reiken.”

Technologie is niet allesbepalend

Volgens Bankshopper zal niet noodzakelijk de technologie, maar het businessmodel de winnaars en verliezers bepalen. “Banken zullen moeten openstaan voor andere verdienmodellen. Momenteel worden banken, verzekeraars en pensioenfondsen door klanten gezien als ‘trusted advisors’. Dit voordeel zouden de banken juist nu optimaal moeten benutten. De tijd zal leren wie het vertrouwen van de klant weet te winnen: de banken of de fintechs; of een combinatie van beiden. Maar Bankshopper zal er hoe dan ook bij zijn”, zegt Oddens.

Vraag naar meer transparantie

Tot slot eisen consumenten meer transparantie. Dat is precies wat Bankshopper aanbiedt. Tijdens de verkiezing ‘Bank van het Jaar 2019' riep Febelfin-topman Van Eetvelt de banken op om de vraag naar meer transparantie niet naast zich neer te leggen. “Als onafhankelijke vergelijkingssite omarmen wij deze boodschap. Ons doel is de consument te helpen in het maken van de juiste keuze. Dit doen wij onder meer door het aanbod van financiële producten en diensten helder en overzichtelijk te maken”.

Gerelateerde artikelen