1003 gevallen van fraude met internetbankieren in 2012

In detail

In 2012 zijn er 1003 gevallen van fraude met internetbankieren vastgesteld. Febelfin brengt daarom naar aanleiding van de Safer Internet Day die morgen plaatsvindt, opnieuw een aantal tips om veilig te bankieren via het internet onder de aandacht.

Vorig jaar was phishing de meest gebruikte fraudetechniek om klanten via internetbankieren geld te ontfutselen. Febelfin herinnert eraan dat klanten nooit mogen ingaan op e-mails of telefonische contacten waarbij hen gevraagd wordt om persoonlijke gegevens en codes voor internetbankieren waaronder de response code – zijnde de elektronische handtekening die verschijnt op het scherm van de kaartlezer – mee te delen!

De voorbije maanden is het aantal fraudegevallen met internetbankieren gestegen. Voor het volledige jaar 2012 staat de teller op 1003 fraudegevallen voor een totaalbedrag van bijna 3 miljoen EUR.

Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd . Dit komt neer op ongeveer 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

De stijging in 2012 is hoofdzakelijk toe te schrijven aan phishing. De fraudeurs sturen de klanten eerst emails – zogezegd in naam van de bank – en vragen hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer in te vullen op een website of in een bijlage. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze informatie die vaak wordt opgevraagd zogezegd om veiligheidsredenen, zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Daarnaast blijft ook fraude via malware bestaan. Dit zijn kwaadaardige virussen die zich installeren op computers van klanten die onvoldoende beveiligd zijn. Daarom is het belangrijk dat klanten hun computers afdoende beschermen.